Zondag 19/09/2021

‘Parallellepipeda’ brengt twee werelden samen

Vandaag opent in het Leuvense stadsmuseum M de tentoonstelling Parallellepipeda: tussen kunst en wetenschap. De expo toont hoe kunstenaars reageren op wetenschappelijk inzichten en vice versa.

Bij de opstart van Museum M in september weerklonk de ambitie om de relatie tussen kunst en wetenschap uit te diepen. Amper enkele maanden later heeft het Leuvense museum die doelstelling al omgezet in een groots opgezette expo. Geheel vrij van voorbedachten rade zijn ze bij M wel niet. Parallellepipeda maakt immers de tussenstand op van een project dat drie jaar geleden begon, vanuit de wens van de verschillende partners om Leuven als cultuurstad en Leuven als kenniscentrum te verenigen. “Een belangrijke ontmoeting”, vertelt beeldend kunstenaar Koen Van Mechelen. “Vooral omdat ze verandering teweegbrengt. Dat wil niet zeggen dat ik als kunstenaar mijn schort kan aantrekken en wetenschapper kan spelen. De basis is wederzijds respect, en elk terrein zijn eigen ding laten doen.” “Uit de eigen hoek komen, was vooral voor de wetenschappers niet makkelijk. Ze waren zowel nieuwsgierig als sceptisch”, vult curator Edith Doove aan. “Maar op de universiteit wordt meer en meer ook andere kennis aanvaard. In die zin past Parallellepipeda perfect in onze tijdgeest.”

Grenzen verleggen

Aan Parallellepipeda werkten in totaal zeven kunstenaars en zes wetenschappers mee. Ze ontmoetten elkaar in vier onderzoeksgroepen, elk met een eigen doel, dynamiek en resultaat. Een wijdvertakte onderneming dus, die moeilijk tot stilstand te brengen lijkt binnen de muren van een museum. “Gaandeweg hebben we het idee opgegeven dat we per se een toegankelijke tentoonstelling moesten maken”, legt Doove de opzet van de expo uit. “Dat wil niet zeggen dat we over de hoofden heen willen gaan, maar we willen de mensen wel prikkelen. Niet alles moet voorgekauwd zijn. Neem nu onze titel. Die is moeilijk uit te spreken, maar net daarom blijft hij misschien wel langer hangen. Op dezelfde manier moet de expode bezoekers uitnodigen om over hun grenzen heen te stappen. Het moet voor hen een ontdekkingstocht worden.” Beeldend kunstenaar Koen Van Mechelen koos voor Parallellepipeda resoluut voor een samenwerking met geneticus Jean-Jacques Cassiman.“Ik speelde al langer met het idee de zichtbare, oppervlakkige verscheidenheid van de kippen die ik heb gekruist voor ‘The Cosmopolitan Chicken Project’ ook aan de binnenkant te onderzoeken. Toen professor Cassiman me vertelde dat een verklaring zoeken voor de diversiteit ook een van de grote uitdagingen binnen zijn wetenschap is, wist ik dat dat geen toeval kon zijn. Onze samenleving heeft vandaag de dag veel interesse voor hoe de mens er vanbinnen uitziet. De binnenkant is onze nieuwe blokkendoos.”Van Mechelen en Cassiman zetten samen een duurzaam onderzoeksproject op om het genoom van de kippen uit het kruisingsproject van de kunstenaar te ontleden. De eerste resultaten verwacht Van Mechelen pas over twee jaar, maar dat wil niet zeggen dat zijn zaal in Museum M leeg zal blijven. “Ik toon er Golden Spur, mijn samenwerking met stomatoloog Luc Vrielinck”, legt Van Mechelen uit. “Ik wil met Golden Spur vooral vragen oproepen over sociale hiërarchie. Toen een gehandicapte kip werd geboren, heb ik die laten opereren. Professor Vrielinck heeft de kip een gouden prothese bezorgd. Goud, omdat dat bij mensen een koninklijke connotatie heeft. Wat eerst ontbrak, trekt nu de aandacht.”

Anne-Marie Van Kerckhoven

Centrale kunstenares van Parallellepipedais Anne-Marie Van Kerckhoven. Ze toont een overzicht van haar werk tussen 1978 en nu, en een reeks tekeningen en een interactieve installatie die ontstonden uit het contact met professoren Koen Van Laere en Johan Waegemans. Op zijn beurt maakte experimenteel psycholoog Waegemans het werk van Van Kerckhoven tot onderwerp van onderzoek. Hij onderzocht de oogbewegingen van mensen die naar haar werk keken en vergeleek alle tests. Op Parallellepipeda presenteert hij zijn resultaten. Terwijl Van Kerckhoven de binnenkant van Museum M verovert, palmt Nick Ervinck met zijn imposante sculptuur Niebloy het dak in. Niebloy is Ervincks interpretatie van de gedetailleerde, anatomische tekeningen die professor Pierre Delaere maakt bij zijn onderzoek omtrent de bloedtoevoer naar de luchtpijp.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234