Maandag 05/12/2022

Paradepaardje Franse haute couture (bijna) in Amerikaanse handen

Net voor in Parijs de haute-coutureweek begint, raakt bekend dat het couturehuis van Christian Lacroix wordt verkocht aan de Amerikaanse Falic Group, de nummer twee in de taksvrije winkels van de VS.

Agnes Goyvaerts

Christian Lacroix maakt deel uit van het Franse luxe-imperium Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) van tycoon Bernard Arnault. Lacroix neemt een uitzonderlijke positie in de Franse modewereld in. In een periode dat het ene couturehuis na het andere de deuren sloot vanwege gebrek aan klanten, opende hij er een nieuw, onder de financiële vleugels van Bernard Arnault. Alle andere modehuizen in de portefeuille van LVMH zijn gevestigde waarden, die door Arnault werden overgenomen (Vuitton, Dior, Kenzo, Givenchy, Pucci).

Lacroix zelf is een zeer graag geziene figuur in de modewereld, de lieveling van de modepers, omdat hij in het efemere wereldje een authentieke mens blijft met een brede belangstelling en grote gedrevenheid. Hij maakt fabelachtige haute-couturejurken, die de laatste jaren vooral de weg vinden naar het Nabije Oosten. Maar haute couture is zeer kostbaar en arbeidsintensief, geen enkel modehuis maakt daar winst mee. Die moet komen van nevenproducten, en daar is Lacroix minder succesvol mee.

Al twee keer creëerde hij een parfum dat compleet flopte en zijn prêt-à-porter heeft nooit het niveau van zijn couture gehaald. Lacroix begon in 1987 onder eigen naam te werken nadat Bernard Arnault hem had weggeplukt bij Patou, een oud huis dat de jongeman uit het zuiden nieuw leven moest inblazen. De verhouding met Arnault is vaak gespannen geweest, want zakelijk beantwoordde Lacroix niet aan de verwachtingen. Er zijn al veertien algemeen directeurs gepasseerd maar geen van hen lijkt in staat om het unieke van dit Franse modehuis op de juiste manier uit te buiten.

Bij LVMH zegt men dat Lacroix al voor de zomer op de hoogte werd gebracht van Arnaults beslissing om het couturehuis van de hand te doen en dat hij destijds zijn principeakkoord heeft gegeven. Maar Lacroix zegt dat hij "verrast" is door het nieuws over de verkoop. "Ik heb ooit mensen gekruist die men mij heeft voorgesteld als mogelijke overnemers, maar ik heb met hen niet onderhandeld", zegt hij tegen Le Nouvel Observateur. Volgens LVMH neemt Lacroix wel deel aan de lopende gesprekken.

Le Nouvel Observateur meent bovendien te weten dat Lacroix tijdens de kerstvakantie voor een voldongen feit werd gezet. Momenteel zou hij enkel nog mogen onderhandelen over zijn eigen toekomstige rol, niet onbelangrijk want Lacroix zonder Lacroix heeft natuurlijk niet dezelfde waarde.

De hele verkoop is nog niet rond, maar de verkoop aan de gebroeders Fallic is woensdag wel al voorgelegd aan de ondernemingsraad van LVMH. De Fallics zijn Amerikanen van Russische en Libanese afkomst die een belangrijke groep van taksvrije winkels beheren met een omzet van 620 miljoen dollar. Zelf bezit LVMH het bedrijf DFS, een van de wereldleiders in taksvrije winkels in luchthavens.

De verkoop van Christian Lacroix past in de strategie van LVMH, dat bezig is zijn minder succesvolle merken af te stoten en zich te concentreren op die met het grootste groeipotentieel. Dezelfde dag dat het nieuws over de verkoop uitlekte werd bekend dat LVMH het whiskymerk Glenmorangie had gekocht.

Luxe-imperium LVMH verkoopt modehuis Christian Lacroix

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234