Dinsdag 22/09/2020

Pappano wil musicals brengen in Londense opera

Dirigent Antonio Pappano (42), artistiek directeur van het Royal Opera House in Londen, overweegt om in zijn muziektempel musicals te brengen. Pappano, die de voorbije tien jaar muziekdirecteur was van de Brusselse Munt, is de jongste directeur in de geschiedenis van de Londense instelling. "Ik ben een grote musicalfan", zegt Pappano in een gesprek met BBC News Online. "En het is onze taak om de grenzen te verruimen en te onderzoeken wat muziektheater is en wat niet."

Het Royal Opera House heeft de laatste tijd de kritiek te verduren gekregen dat het te elitair is en te hoge toegangsprijzen vraagt. De nieuwe leiding wil dat beeld blijkbaar veranderen. Pappano heeft al te kennen gegeven dat hij Stephen Sondheims Sweeney Todd ooit in de Royal Opera wil ensceneren.

Pappano wil een aantal drempels die opera-appreciatie bemoeilijken uit de weg ruimen. "Ik hou van voetbal, betekent dat dan dat ik niet van opera kan houden? Er zal natuurlijk altijd een bepaald beeld van opera blijven bestaan, maar ik zou graag hebben dat mensen komen kijken naar Ariadne auf Naxos en ervaren hoe modern en hip het is." Ariadne auf Naxos is Pappano's eerste productie in de Royal Opera. Ze ging gisteren in première.

Misschien heeft Pappano's muzikale breeddenkendheid wel te maken met het feit dat hij in zijn jeugd jazzpianist was. "Het is belangrijk om te weten wat 'losjes' betekent in muzikaal opzicht. Wat de woorden 'funky' en 'swing' en 'jazz' betekenen. Soms hebben klassieke muzikanten oogkleppen op. Muziek moet swingen, of het nu om klassiek gaat of iets anders."

Pappano luistert graag naar Frank Sinatra, Tony Bennett en jazzpianisten als Bill Evans en Oscar Peterson. Maar ook naar Michael Jackson en Joni Mitchell. Tegelijkertijd houdt hij van de grote operaklassiekers - "Verdi is erg belangrijk voor mij" - en gelooft hij niet dat er wat verkeerd is met het brengen van het ijzeren repertoire.

"Als iets goed gezongen en goed gedirigeerd wordt en het ook nog eens leeft op het podium, dan heeft het geen belang hoe oud een stuk is. Ik geloof niet dat het zo erg is dat het repertoire almaar ouder wordt, er zijn al zo weinig oude dingen in het leven die nog het respect krijgen dat ze verdienen."

Pappano maakt zich zorgen over de stemmen van de zangers. "Vijftig jaar geleden waren er meer grote stemmen. Grote stemmen hebben tijd nodig om te groeien, terwijl iedereen nu blijkbaar gehaast is. Als je een erg begaafde jonge zanger hebt die fantastisch kan zijn in het dramatische repertoire, dan moet je die met zorg behandelen, zelfs een tijdje wegstoppen. Soms zijn mensen twee jaar bezig en staan ze al op het podium van de Metropolitan Opera. Je hebt ervaring nodig om in de grote huizen te zingen en vaak forceren zangers hun stem al te vroeg in hun carrière."

Pappano gelooft dat die tendens een deel is van een groter probleem: "We leven veel te snel. Videoclips hebben een ziekmakende rusteloosheid; zelfs de mooiste mensen krijg je vaak niet langer dan een seconde op het scherm te zien."(ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234