Donderdag 09/12/2021

Papieren boek herleeft (met dank aan het internet)

De verkoop van papieren boeken via internet is gestegen met twintig procent in de eerste helft van 2013. Online winkels hebben nu al een marktaandeel van 10,5 procent.

Dat blijkt uit cijfers van sectorvereniging boek.be. De stijging is voornamelijk voor de rekening van online boekhandels zoals Cosmox, Proxisazur en bol.com, de Nederlandse grote speler die sinds een aantal jaar zwaar inzet op de Nederlandstalige markt in België. Cijfers over de verkoop van digitale boeken zijn er niet. Boek.be weet wel dat e-boeken goed zijn voor 4 procent van de omzet van de volledige Nederlandstalige markt (Vlaanderen en Nederland samen).

Jef Maes, hoofd van het kenniscentrum van Boek.be, noemt de stijging van de online handel fors. "Maar het is nog te vroeg om te spreken van een keerpunt. In vergelijking met de ons omringende landen is het marktaandeel nog niet zo groot. In Nederland beslaat online een kwart van de markt."

Die historische Belgische achterstand op vlak van internethandel wijt Maes aan een aantal factoren. "De Vlaamse klant laat, in tegenstelling tot in het buitenland, bestellingen niet graag op het werk aankomen. Als een besteld pakket niet in de brievenbus past, duurt het vaak weer enkele dagen eer je je boek elders kan ophalen. Een Vlaming hecht ook meer belang aan de relatie met de leverancier waar hij tevreden over is."

Boek.be vreest niet direct dat de online verkopen de handel in de gewone boekenwinkel zal kannibaliseren. Naar schatting 80 procent van de bestaande boekhandels verkoopt al online. "Mogelijk zal wel de verkoop in de niet-reguliere handel, zoals via supermarkten, hieronder lijden", denkt Maes, die erop wijst dat ook de verkoop in de gewone boekhandel met 2 procent steeg. "De boekenwinkel houdt dus stand."

Kookboeken

Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, beweert dan weer dat de boekhandel het helemaal niet zo goed doet. "Op Standaard Boekhandel na, maak ik uit de cijfers van dataleverancier GFK op dat er een gemiddeld omzetverlies is van 8 procent voor de boekhandels. Het lijkt er op dat dat verlies wordt gecompenseerd door de stijging van de online verkoop."

Standaard Boekhandel sprong twee jaar geleden op de kar van de verkoop via internet. De waarde van de online verkochte boeken is in een jaar tijd verdubbeld, zegt Schotte. "Maar bijna drie kwart van de klanten haalt zijn bestelde boeken op in de winkel. Dat is een voordeel vergeleken met webshops, die meestal enkel aan huis of op het werk leveren. Daarnaast denk ik dat klanten ons online opzoeken omwille van het betrouwbare imago dat we via onze winkels hebben opgebouwd."

Klanten die online bestellen, kopen andere boeken dan in de winkel, zegt Schotte. "Online vinden we veel meer 'eentjes', boeken waarvan slechts één exemplaar is verkocht. Lezers denken, soms verkeerdelijk, dat het aanbod online breder is of dat ze een minder courante titel niet meteen in de winkel zullen vinden. De top twintig van bestsellers in de winkel weerspiegelt zich niet online."

Dat de boekenverkoop in zijn geheel, offline en online, met 3,1 procent steeg had dan ook vooral te maken met kleppers als Dan Brown, wiens Inferno nu al het best verkochte boek is van 2013. Verder zorgden Ons kookboek en de meest recente kookboeken van Pascale Naessens en Jeroen Meus voor goede cijfers. Op vlak van fictie deden zowel Pieter Aspe als de onvermoeibare E.L. James (Vijftig tinten etc.) het goed.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234