Maandag 14/06/2021

Papa wil een OLDTIMER

Een auto van 25 jaar of ouder: je kunt er vader geen groter plezier mee doen. Oldtimers, die droomwagens uit hun kindertijd, roepen bij veel mannen een gevoel van nostalgie op. Helaas zijn classic cars schaars en dus niet goedkoop. Maar hey, jongensdromen zijn er om waargemaakt te worden.

Morgen zondag viert de vader zijn jaarlijkse verjaardag. Als cadeau mag hij, naar goede gewoonte, een keertje lang uitslapen, en krijgt hij een door zijn kinderen in elkaar geknutselde koffiemok, een fles whisky of een Bongobon voor een verwenweekendje.

Maar waar hij stiekem op hoopt, zijn de sleutels van een klassieke scharlakenrode Mustang (liefst décapotable) of een oude Porsche 911.

"Een oldtimer kopen is voor heel veel Belgen een kinderdroom die uitkomt", vertelt oldtimer- en classic-carspecialist Dirk Gilis, die in Holsbeek een oldtimergarage uitbaat. Hij speurt al jaren heel Europa en Amerika af om restaureerbare oldtimers op de kop te tikken.

Gilis: "Als kinderen zagen ze die droomwagens, maar was de droom onbereikbaar. Nu hebben ze er het geld voor en stoppen dat maar al te graag in hun passie. Oude wagens hebben nu eenmaal een enorme aantrekkingskracht, een unieke uitstraling, een typische geur. Ze werden niet gemaakt om zuinig te zijn, om te pronken met een zo'n groot mogelijke kofferbak of om andere praktische doeleinden. Het ging de constructeurs destijds meer om de vorm en de uitstraling. Er zit een soort fierheid in het ontwerp die tegenwoordig plaats moet ruimen voor het praktische aspect."

Niet onuitputtelijk

De populariteit van de oldtimer of classic car volgt net als de economie een golvende beweging. Maar in tegenstelling tot die economie bevindt de oldtimer zich momenteel wel op een hoogtepunt.

"Er zijn verschillende types kopers", legt Gilis uit. "Je hebt de mensen die hun droom najagen en een oldtimer met het hart kopen, maar er zijn ook speculanten die investeren in oldtimers in de veronderstelling dat ze elk jaar in waarde stijgen. Die speculanten jagen de prijzen helaas de hoogte in.

"Maar sowieso is de interesse in klassieke wagens momenteel enorm. De schaarste werkt dat nog in de hand. Wil je er eentje kopen, dan is nu misschien wel het goede moment, zo denken veel kopers. En eigenlijk kun je ze geen ongelijk geven. Vroeger haalde ik meer dan 95 procent van al mijn oldtimers uit de Verenigde Staten, maar ook daar raakt het bestand stilaan uitgeput. De vele tv-programma's over dit soort auto's hebben er voor heel wat meer fans gezorgd."

Ook in Europa wordt het steeds lastiger om nog goede oldtimers te vinden. Je moet al heel goed zoeken - of er veel geld tegenaan smijten - om nog een speciaal model op de kop te kunnen tikken.

Gilis: "Iedereen is namelijk op zoek naar hetzelfde: goede oldtimers. Je zou kunnen denken dat het aanbod onuitputtelijk is, omdat er elk jaar auto's de leeftijdsgrens van 25 jaar bereiken. Maar het valt sterk te betwijfelen of dat ooit gewilde oldtimers zullen worden.

"Tot begin jaren 90 zie ik er nog oldtimers in, maar meer recente wagens hebben te veel elektronica en plastic aan boord. Bij die wagens valt moeilijk te voorspellen hoe lang die elektronica meegaat. Een computer smijt je na vijf jaar ook bij het grofvuil, nietwaar?"

Beleggerstip

Vergeet vastgoed, olie of goud. Wie grof geld wil verdienen, moet vandaag investeren in oldtimers. Volgens de Nederlandse specialist en Bugatti-freak Jaap Braam Ruben van Fine Automobiles leveren classic cars momenteel meer rendement op dan wat dan ook ter wereld: "Tenzij misschien een schilderij van Pollock of Warhol, dat wel 120 miljoen dollar kan opbrengen. De duurste auto ooit verkocht - een Ferrari 250 GTO uit 1963 - bracht 45 miljoen dollar op, maar volgens mij duurt het niet lang meer voordat we de grens van de 100 miljoen bereiken. Dat zal dan vermoedelijk ook voor een GTO zijn, of eventueel een Bugatti Atlantic uit 1936." Een uitstekende investering is volgens Ruben het Engelse automerk Bristol. "Ik heb laatst twee Bristol 404's uit 1953 op de kop getikt. Momenteel liggen die prijzen nog rond de 150.000 tot 200.000 euro, maar ze zijn zeldzamer en rijden vele malen beter dan een Aston Martin DB5, de James Bond-mobiel. Had James Bond voor Bristol gekozen, dan kostten deze nu ook een miljoen."

Het .budget

In theorie hoeft een oldtimer - een wagen van minstens 25 jaar oud dus - geen handenvol geld te kosten. Op tweedehandssites tik je al een 'youngtimer' op de kop met een briefje van 500 euro. Voor een classic car liggen de prijzen een pak hoger, zeker wanneer ze in perfecte staat zijn. Reken op 10.000 tot 15.000 euro voor bijvoorbeeld een Fiat Spider (1966-'85), en 25.000 tot 50.000 voor een Porsche 911. Heb je oneindig diepe zakken, dan is the sky the limit. "De meeste kopers in België hebben een bovengrens van 50.000 euro", zo klinkt het bij oldtimerspecialisten. De meest gewilde modellen zouden de Porsche 911 en Mercedes SL zijn van 25 tot 35 jaar oud, uit de gloriedagen van de automobielsector. Een topauto van toen zal nu ook nog een topauto zijn. Een Mercedes SL was destijds je van het, terwijl een vierdeurs Mercedes minder goed was. Dat zie je nog terug in de populariteit en prijzen van die wagens.

Wie minder dan 10.000 euro wil uitgeven aan een oldtimer, kan eventueel ook bij Japanse wagens, zoals de Mazda MX-5, terecht. "Toch moet je daarmee opletten", weet de specialist. "Die wagens zijn nooit echt populair geweest, waardoor het moeilijk wordt om daar nu nog wisselstukken voor te vinden. Ik zie dan eerder potentieel voor een VW Golf. Veel volwassenen waren jong toen de Golf I op de markt kwam. Die nostalgie kan voor een boost zorgen."

De DS wordt 60

Dit jaar wordt de Citroën DS, een van 's werelds meest mythische wagens, 60 jaar. Ter gelegenheid van dit heuglijk feit organiseert Autoworld in Brussel nu een expo over het Franse icoon.

autoworld.be

Aankooptips en valkuilen

Koop nooit een auto zonder hem zelf gezien te hebben.

Let op dat alle sleutels erbij zijn en kijk het chassisnummer na.

Ook papieren van de wagen zijn zeer belangrijk.

Let op met roestplekken.

Roest kan overal zitten, ook op plaatsen die je op het eerste oog niet ziet. Kijk ook eens onder de vloermatten of demonteer
een koplamp om te kijken of er roest achter zit.

Controleer voordat je de auto koopt of onderdelen nog verkrijgbaar zijn. Zeldzamere modellen moeten vooral compleet zijn, want sommige onderdelen kunnen zeer moeilijk te vinden zijn.

Heb je geen kennis van wagens, laat je dan bijstaan door een professional.

Voor elke oldtimer is het belangrijk dat de remmen niet heet worden, de benzineleidingen vernieuwd zijn, de elektrische
bekabeling in orde is, er niet te veel de speling op de stuurinrichting zit, de motor betrouwbaar is... Dit zijn niet alleen belangrijke aspecten voor een comfortabel rijgenot, maar ook voor een veilig gevoel onderweg.

Onderschat het totale kostenplaatje niet! Een oldtimer kost meer dan de aankoopprijs, inschrijving, onderhoud en verzekering. Kosten voor herstellingen kunnen hoog oplopen.

Verandering op komst

Wie een personenwagen van 25 jaar of ouder koopt, kan hem inschrijven als oldtimer. De voordelen daarvan zijn niet gering. Zo betaal je het minimum aan BIV (Belasting op Inverkeerstelling) en fors verminderde verkeersbelasting, terwijl je vrijgesteld wordt van de jaarlijkse technische keuring. Met een O-kentekenplaat mag je een onbeperkt aantal kilometer rijden. Woon-werkverkeer, commercieel en professioneel gebruik zijn verboden. "Die voordelen hebben misbruik in de hand gewerkt", aldus oldtimerspecialist Dirk Gilis. "Er worden enorm veel wagens als oldtimer ingeschreven, net met de bedoeling om minder belasting te betalen. En ze worden toch dagelijks gebruikt, ook voor woon-werkverkeer. Die mensen gaan het verprutsen voor de echte liefhebbers. Er is nu al sprake van het optrekken van de leeftijdsgrens van 25 naar 30 jaar en van een regelmatige keuring."

De vrees van Gilis is niet onterecht. Vorig jaar heeft Europa een richtlijn gestemd waarin de minimumleeftijd van een historisch voertuig op 30 jaar werd vastgelegd. Ten laatste in 2018 moet België aan die richtlijn voldoen. Peeter Henning, voorzitter van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV): "Maar een definitieve datum is er nog niet. We hebben wel al een akkoord met de overheid over de voertuigen van minder dan 30 jaar oud die nu zijn ingeschreven als oldtimer. Die kunnen dat statuut behouden, ook al hebben ze de leeftijdsgrens van 30 nog niet bereikt. We willen trouwens samen met de nieuwe leeftijdsgrens ook een periodieke keuring - elke drie jaar- invoeren. Zo ga je een deel van de misbruiken tegen en hou je alleen nog eigenaars over met echte passie voor hun wagen. En met geld om er eentje

te kopen en te onderhouden."

Klassiekers tot 15.000 euro

MG MGB (1962-'80)

Met een half miljoen verkochte exemplaren is de MGB een populaire auto. En vreemd is dat niet: hij is tijdloos elegant, betrouwbaar, relatief comfortabel en niet peperduur. Bovendien worden de wisselstukken nog steeds gemaakt.

Mazda MX-5 (1989-nu)

De eerste MX-5 rolde in 1989 van de band en mag zich dus sinds vorig jaar oldtimer noemen. Deze tweezitter met de typische inklapbare koplampen moet het vooral hebben van zijn rijplezier.

Triumph Spitfire (1962-'80)

De 'Spit' heeft een verleidelijke lijn, een hoog sexappeal en er zijn er zo'n 300.000 van verkocht. Genoeg wisselstukken dus, voor deze zogenaamde poor man's Jaguar E-Type.

Jaguar XJ6 (1968-1973)

Luxueuze, doch ietwat onbetrouwbare sedan, geïntroduceerd in 1968. Jaguar had door het overweldigende succes destijds problemen om aan de vraag te voldoen, met kwaliteitsproblemen voor de eerste exemplaren als gevolg.

Alfa Romeo Spider (1966-'93)

De roadster van Alfa Romeo die in 1966 op de markt werd gebracht. Elegant, tijdloos, pittig en nog altijd hevig gegeerd
door menig Alfist.

Fiat 500 (1957-'75)

Legendarische Italiaan: klein, licht, solide, vrij spartaans en primitief, maar vooral goedkoop. Geen wonder dat Fiat de 500
in 2007 opnieuw op de markt gebracht heeft.

Volkswagen Kever (1938-2003)

Pas in 2003 rolde in Mexico het laatste exemplaar van de Kever van de assemblagelijn. Omdat de wagen zo lang geproduceerd werd (er werden er ruim 20 miljoen gebouwd), zijn er nog veel tweedehandsmodellen van te koop, van slechte tot perfecte staat. Het vaakst worden auto's uit de jaren 70 aangeboden.

Volkswagen Golf I (1974-'93)

Voor de jongere generatie oldtimerfreaks is de Golf I een absolute klassieker. Ook de cabrioversie scoort erg goed, maar reken hiervoor op een iets hogere prijs.

Het summum van genot

Voor veel liefhebbers is deelname aan een oldtimerrally het summum van genot. Je hebt de befaamde Mille Miglia en in eigen land was de ING Ardenne Roads in april alweer aan haar 14de editie toe. Maar daar houdt het niet mee op:

NAAR DE KARPATEN

In 1931 organiseerde de automobielclub Motor Union de Liège een echte marathon: Liège-Rome-Liège, een race van vier dagen en vier nachten. Anno 2015 loopt het traject van Luik naar Boekarest.
(20-27 augustus). liege-sofia-liege.org

WILDE WESTHOEK

550 km, 20 regularityproeven, 29 tijdcontroles, 15 stempelcontroles, 4 tankzones en 2 regroups verdeeld over 2 dagen.
(18-19 september) belgianwesthoekclassic.be

KASTELEN KIJKEN

De prachtige Chateaurally in Limburg gaat nog maar het tweede jaar in, maar wist tijdens de eerste editie menig oldtimeraficionado te overtuigen. De route brengt de 75 ingeschreven oldtimers langs de allermooiste kastelen van Limburg.
Ontbijt, lunch en diner in een prachtig chateau zijn inbegrepen in het inschrijfgeld. (4 oktober) chateaurally.be

RONDJE KNOKKE

Een regelmatigheidsrally voor 170 prestigieuze oldtimers met eerste inschrijvingsdatum tussen 1920 en '65. Start en aankomst in Knokke (8-10 oktober). zoutegrandprix.be

JOIN THE CLUB

Van haast ieder automerk bestaat er in België wel een club. "Ondertussen zitten we aan zo'n 400 oldtimerclubs in ons kleine landje", zegt Peeter Henning van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen. "Hun ledenaantal is afgelopen jaar met 4 procent gestegen. Ook jongeren vormen nu hun eigen Golf I- of Audi Quattro-clubs. De passie voor oude voertuigen blijft groeien." bfov.be, oldtimerweb.be

GRENSVERLEGGEND

In Brussel vindt de allereerste Belgische editie van oldtimerbeurs InterClassics & TopMobiel plaats. Het is voor het eerst in de 22-jarige geschiedenis van de autobeurs uit Maastricht dat de grens overgestoken wordt. (6-8 november)
interclassicsbrussels.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234