Maandag 30/03/2020

Panorama op Kamagurka in Brugge

Brugge wordt deze zomer Kamagurkistan. Kunstenaar-cartoonist Kamagurka is curator van het kunstproject 'Kamarama' en moet de West-Vlaamse hoofdstad op de kaart van de hedendaagse kunst zetten.

"Moest Tuymans dat ook doen?" Vraagje van Kamagurka wanneer fotograaf Jonas hem om een vreemde pose vraagt. Waarop burgemeester Patrick Moenaert: "Je wilt niet weten wat Tuymans allemaal heeft moeten doen." Kort humoristisch intermezzo op de persconferentie van Kamarama, het nieuwe kunstproject waar Brugge deze zomer mee uitpakt. Vandaar de verwijzing naar Luc Tuymans. Hij was de vorige die als curator van het stadsfestival Brugge Centraal in 2010 het cliché moest doorbreken dat Brugge en hedendaagse kunst niet samengaan.

Het is een vooroordeel dat het bestuur van de West-Vlaamse hoofdstad al tien jaar bestrijdt. Dat begon in 2002, toen Brugge Culturele Hoofdstad van Europa was en het Concertgebouw geopend werd. Een bolwerk van hedendaagse kunst moest de stad worden, maar na 2002 bleek hoe lang de weg nog zou zijn. Akkoord, er was het stadsfestival Corpus in 2005 en er was Brugge Centraal, maar Brugge en hedendaagse kunst? Is die link in de hoofden van het grote publiek werkelijk al gelegd?

"Er is een traditie in gang gezet", zegt Kamagurka die, sinds hij met een Brugse trouwde, in de stad woont. "Brugge Centraal was een belangrijk keerpunt. Op plekken waar je het totaal niet verwachtte, zag je kwaliteitsvolle hedendaagse kunst. De expo had fond en lokte tegelijk veel volk. Het bewijs dat het kan in Brugge. Je mag niet verwachten dat er in een stad als deze meteen een museum voor hedendaagse kunst komt, maar er is veel aan het bewegen."

"Ik geloof er sterk in dat Kamagurka in staat is om een nieuw publiek in contact te brengen met hedendaagse kunst", zegt Moenaert, die 250.000 euro pompt in Kamarama. "Als hij naar een kunstenaar kijkt, kijken veel mensen samen met hem, ook diegenen die geen traditionele kunstliefhebbers zijn."

Van mei tot augustus palmt de kunstenaar-cartoonist de stad in. Met eigen werk, maar ook met dat van kunstenaars die hem inspireren. In de Garemijnzaal van het Belfort wordt het werk van dertig kunstenaars tentoongesteld, van Picasso en Picabia tot - in de categorie "jong en hip as hell" - Kati Heck en Rinus Vandevelde. Verder ook wapenbroeder Herr Seele, Captain Beefheart, die volgens de curator voor het eerst met beeldend werk in België te zien is, Fred Bervoets en Wim T. Schippers.

Kama wil van de historische plek zelf ook een kunstwerk maken. Dus splitst hij de ruimte in twee. In de eerste helft wordt de ruimte tussen de muren, het plafond en de vloer steeds kleiner, "zodat je op het einde door de knieën moet voor de kunst". In de tweede zaal vergroot de ruimte langzamerhand weer tot haar normale dimensies. De kunstwerken volgen de verhoudingen. De curator laat ze in de trechterconstructie ophangen van groot naar klein en van klein naar groot. De filosofie daarachter? "Veel mensen gaan er te snel van uit dat een groot schilderij waardevoller is dan een kleine tekening. Ik zeg: 'Nee, in wezen zijn ze even groot'."

Ondertussen wordt het Arentshuis een "levend atelier" waar Kamagurka nieuw werk maakt en presenteert. En waar hij bezoek krijgt van kunstenaars als Jeroen Henneman, en, zo hoopt hij vurig, René Daniëls, de Nederlandse kunstenaar die in 1987 gedeeltelijk verlamd raakte door een hersenbloeding, maar nog steeds tekent en schildert.

In het Brugse straatbeeld zullen ook twaalf "accidentalistische" portretten opduiken. Het principe? Kama schildert een portret van een fictief persoon en al wie zichzelf of iemand anders erin herkent, kan dat online melden. Op het einde van het project kiest Kamagurka wie het best lijkt op één van zijn portretten.

www.kamarama.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234