Dinsdag 18/06/2019

Koppenbergcross

Paniek voor 'zwaarste veldrit ooit'

► Wereldkampioen Wout van Aert en Toon Aerts klauteren omhoog tijdens de Koppenbergcross, vorig seizoen. Beeld TDW

Dat de cross saai is tegenwoordig? Helaas wel, ja. Maar morgen schuiven wielerfans toch weer naar het puntje van hun stoel. De vernieuwde veldrit op de Koppenberg belooft een topspektakel te worden. "Ja, het wordt loodzwaar."

Mathieu van der Poel had er nog nooit een echt goede dag en Wout van Aert won er drie keer op rij, dus hopen wij morgen op een topduel. Maar ook als dat er niet komt, willen wij de Koppenbergcross niet missen, want het vernieuwde parcours spreekt tot de verbeelding. De voorbije jaren werd het zwaarste punt van de Koppenberg niet gebruikt - het peloton werd vlak ervoor afgeleid richting weide -, maar nu gaat men all the way. "We moeten tien keer langs de steilste kant over de kasseien", blaast Tim Merlier. "Dat wordt loodzwaar."

Misschien dat de renner van Crelan een beetje overdrijft met zijn tien keer, wellicht zal het bij acht of negen keer blijven, afhankelijk van de rondetijden. Maar de omschrijving in het officiële persbericht laat weinig aan de verbeelding over. "Deze cross wordt een aanval op de conditie van de renners", staat er te lezen. De finish ligt net na het steilste deel van de klim.

Merlier zucht als we het hem voorleggen. Hij woont in Kruishoutem en weet wat hem wacht. Hij is een kind van de streek en ging gisteren als eerste de omloop verkennen. "Dit is een parcours waar je als renner bang van wordt. Veel straffer wordt het niet."

Straks belt hij met ploegmaat en kopman Wout van Aert om verslag uit te brengen. "Wat ik hem ga vertellen? Dat het een lijdensweg wordt. Want wat kan ik anders zeggen?"

Weer is bepalend

Het aantal hoogtemeters is nauwelijks veranderd in vergelijking met vorig jaar: 86 meter op een rondje van 2,5 kilometer, maar het klimwerk is meer geconcentreerd. En dan is er nog die ene piek. "Klimmen aan 22 procent, waar heb je dat al eerder gezien in het veldrijden?", vraagt organisator Chris Mannaerts.

Nergens. Of toch. In de Superprestige-manche in Francorchamps lag destijds een strook van 30 procent, de zogenaamde Muur, maar die moesten de renners al lopend nemen, met de fiets op de rug. De Koppenberg levert de steilste fietsklim van het hele seizoen. Sommigen noemen dit zelfs de zwaarste cross ooit. "Zou kunnen", grijnst organisator Mannaerts. "Maar hoe meet je dat? Ik houd het erop dat het superzwaar wordt. Dit is een cross waar je echt een klop van de hamer kunt krijgen."

Veel zal ook afhangen van het weer. "Als het regent, zul je renners te voet over de finish zien komen", voorspelde ploegleider Niels Albert twee weken geleden al. De modder en het slijk die de crossers dan vanuit het veld meebrengen tot op de kasseien, zouden de weg onberijdbaar kunnen maken. Maar voorlopig wordt weinig neerslag voorspeld.

Ondergrondse bronnen

Wat maakt deze cross nog speciaal, behalve die beruchte kasseien die iedereen kent uit de Ronde van Vlaanderen? Simon Lamon, lid van het organiserend comité, woont in de schaduw van de Koppenberg en schetst ons de specifieke geologische context van deze Vlaamse heuvel. "Onder de grond van de Koppenberg bevinden zich een aantal kleine bronnetjes. Die stuwen water, en dus ook grond, omhoog en dat zorgt voor een onregelmatige bodem. De koeien die er het hele jaar door grazen, woelen de aarde nog meer om. De Koppenberg ligt vol bulten, af en toe heb je zelfs kleine aardverschuivingen. In Ronse en Namen moet ook veel geklommen worden, maar daar bolt het vlotter. Op de Koppenberg zijn de stukken die in principe minder zwaar zijn nog altijd ambetant."

Let er maar eens op tijdens de beklimming: het is geen toeval als het gros van de renners straks voor de linkerkant van de weg kiest. Op rechts zit namelijk zo'n ondergrondse bron die de kasseien zelfs bij droog weer glibberig kan maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden