Woensdag 22/01/2020

Panache en duidelijkheid in een volmaakte akoestiek

klassiek

arne deforce in gentse handelsbeurs

Gent

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

Het seizoensprogramma van de nieuwe Gentse Handelsbeurs mag dan vooral om jazz en wereldmuziek draaien, het klassieke onderdeel is klein maar fijn. Het bestaat uit drie cycli van vier concerten, waarvan er eenOne man, one cello is getiteld. Na Alexander Ivasjkin en Ivan Monighetti mocht Arne Deforce donderdag bloemlezen uit het rijke repertoire voor cellosolo. Volgende week donderdag sluit Pieter Wispelwey af, voor een al uitverkochte zaal.

Deforce heeft van het uitvoeren van nieuwe muziek zijn handelsmerk gemaakt. Het wekte dus geen verbazing dat zijn programma uit louter twintigste-eeuwse en nieuwe muziek bestond. Minder verwacht was de ruime belangstelling voor deze vrij 'zware' avond. De Handelsbeurs is weliswaar niet erg groot, maar zo gezellig hebben we het nog maar zelden geweten bij een avondje piepknor. Want piepknor, dat is toch waar al dan niet gewezen avant-garde voor staat? Niet, dus. Hij zal het misschien niet graag toegeven, maar eigenlijk is Deforce een romanticus. Net zoals Pascal Dusapin, wiens Incisa de opener van de avond was. Zijn muziek wil naar verluidt storen, maar met de vanzelfsprekendheid waarmee Deforce haar presenteert, horen we alleen voortreffelijk vormgegeven bon goût. Een duidelijke groove zelfs, ondanks de vrije ritmische structuur. Erg mooi, te voelen hoe het publiek Deforces vertrouwdheid met dit muzikale nieuws oppikte.

Klinkt Incisa nog tamelijk geleerd, dan wordt in Curve with Plateaux van Jonathan Harvey de ingenieuze matrix helemaal overwoekerd door sensuele zeggingskracht. Een hapklare brok zinderend en zangerig cellospel, ook voor Deforce een stilte voor de storm die later moest komen. Maar eerst vond hij het nodig zijn programma te linken met de andere drie van de cyclus. Daarin wordt nogal wat Bach gespeeld. Deforce koos een bewerking van Bachs Eerste suite door Karlheinz Essl: aaneengevlochten flarden uit de verschillende delen van de suite. Het werk klinkt soms als een reminiscentie, maar meestal als een woordspeling zonder pointe. Anders gezegd: onnodig in het kwadraat. Nomos Alpha en Kottos van Iannis Xenakis vormden het zwaartepunt van de avond. De laatste dynamische en virtuoze grenzen van de cello verkennend zijn ze live onmogelijk helemaal technisch te controleren. De verdienste van Deforce is dat hij noch aan panache, noch aan duidelijkheid te wensen overlaat. Weerom was het treffend het publiek volledig mee te voelen gaan in een avant-gardistisch fetisjwerk als Nomos Alpha. Dat hangt zeker ook samen met de omzeggens volmaakte akoestiek van de Handelsbeurs voor kleine bezettingen.

Ten slotte werden nog de dodecafonische grootmeester Dallapiccola (diens schitterende triptiek Ciaccona, Intermezzo e Adagio) en het slechts enkele maanden oude Folio van Barrett gecombineerd. Een vroege pionier van de seriële muziek versus een tijdgenoot. Naadloos kunnen we de overgang niet noemen, maar ook naden kunnen blijkbaar overheerlijk zijn.

WIE: Arne Deforce WAT: werk voor cellosolo van Dusapin, Harvey, Essl, Xenakis en Dallapiccola WAAR EN WANNEER: donderdag 12 december in de Handelsbeurs in Gent. Arne Deforce speelt op 11 januari met DJ Eavesdropper in het Concertgebouw BruggeONS OORDEEL: Een veeleisend twintigste-eeuws programma voor een aandachtig en geïnteresseerd publiek: het kan echt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234