Woensdag 30/09/2020

Interview

"P-Magazine is in handen van misdadigers"

Beeld P-Magazine

"Er is zeker nog een publiek voor", denkt Alain Grootaers, ooit de grote man achter bladen als P-Magazine en Ché. Die staan in de etalage nu uitgeverij Think Media Magazines bescherming heeft gezocht tegen schuldeisers. Maar over het management geen goed woord: "Verkopers van wasproducten."

Uitgever Think Media Magazines heeft voor de rechtbank van koophandel van Antwerpen bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen, zo berichtte De Tijd gisteren. Met die procedure kan een gerechtelijk mandataris een overnemer zoeken voor de tijdschriften en websites van de groep. Vorige maand had CEO Maurice De Velder al gesuggereerd om magazines als P-Magazine, Ché en Menzo te verkopen. Nu zal dat dus gebeuren onder toezicht van de rechtbank. Alain Grootaers, die eind jaren negentig aan de wieg stond van de uitgeverij maar daar na een paar jaar met slaande deuren vertrok, bekijkt de situatie hoofdschuddend vanuit Spanje.

Hoe kijkt u aan tegen de problemen bij Think Media?
"Dat is al langer gaande natuurlijk. Ik ben daar destijds (in 2001, SG) opgestapt omdat ik had voorgesteld om te zoeken naar een echte uitgever, in plaats van de misdadigers die er nu nog altijd aan boord zijn. De Nederlandse Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) was toen geïnteresseerd en wilde zelfs veel geld betalen. Maar Maurice De Velder wilde niet in zijn boeken laten kijken."

De Velder heeft volgens u boter op het hoofd?
"De Velder is een schurk, die geen hart heeft voor bladen. Ik zeg daarmee niks verkeerd want hij is toen veroordeeld voor fraude en heeft in de gevangenis gezeten. We hebben het over iemand die geen fluit kent van uitgeven. Dan is je uitgeverij gedoemd om te mislukken. Je hebt iemand nodig die van wanten weet, geen verkopers van wasproducten, zoals ik ze noem. Ik hoorde dat er bij Sanoma veel ongerustheid heerst over de overname door De Persgroep. Maar dat is een groep met heel wat uitgeefexpertise. Dan moet je je al veel minder zorgen maken."

Hebben de problemen ook niet gewoon te maken met de slechte toestand op de magazinemarkt?
"We moeten inderdaad realistisch zijn. Er is een algemene achteruitgang op de markt. Kijk maar naar Humo. Maar ik ben ervan overtuigd dat goede bladen kunnen standhouden, met een degelijke multimediale mix. Uitgeverijen hebben daarin hun rol te spelen: niet alleen de grote, ook de kleinere. Want het kan toch niet dat in ons land uiteindelijk alleen De Persgroep overblijft?"

U zag destijds wel heel wat potentieel in de magazinemarkt?
"Ik ben in actie gekomen toen destijds (in 1997, SG) de Nieuwe Panorama opgedoekt werd. Dat blad was niet verlieslatend, maar 'maakte niet genoeg winst'. Typisch wanneer managers die gewend zijn om waspoeder te verkopen de boel overnemen. Ik herinner me nog de komst van de eerste marketeers. Karel Anthierens was toen nog hoofdredacteur en plots kreeg die een nieuwe (geaffecteerd) 'marketing manager' over de vloer. Merk op hoe ik dat woord uitspreek. Die marketing manager kwam toen aan Karel zeggen dat hij voortaan elke week de cover wel zou maken, omdat hij bij zijn vorige bedrijf ook de verpakkingen had gemaakt. Die stond toen snel buiten." (grinnikt)

"Het is exact die evolutie die de pers geen goed gedaan heeft: bladen en kranten zijn geen gewoon product. Ik heb toen geldschieters gezocht, want ik had wel het succes van de mannenbladen opgemerkt, onder meer in Engeland. Zo hebben we P-Magazine kunnen lanceren, met nagenoeg dezelfde redactie."

Alain Grootaers.Beeld PHOTO_NEWS

Aanvankelijk met veel succes, toch?
"P-Magazine groeide in drie jaar tijd in oplage van 48.000 naar 80.000 exemplaren. Nadien is dat weer beginnen dalen. Dat was in de periode dat de problemen met De Velder begonnen."

Zijn er, los van het management, ook fouten gemaakt op de redactie?
"Ik ben al jaren weg uit België (Grootaers woont intussen in Spanje, SG) en ik heb de magazines niet meer al te vaak kunnen lezen, dus ik kan daar niet over oordelen. Ik weet wel dat Patrick De Witte een tijdje een andere wind probeerde te laten waaien, maar ook dat leek niet echt aan te slaan. Maar over de laatste jaren kan en wil ik niet te veel kritiek uiten."

Wat is uw inschatting: is het over voor P-Magazine en consorten?
"Je mag zoiets nooit afschrijven. Er is zeker nog een publiek voor, al is dat niet meer zo groot als vroeger en zijn de bladen meer niche geworden. Maar als je dat goed berekent en aan de slag gaat met een kleine ploeg, moet dat nog lukken. Ze moeten er vooral voor zorgen dat ze niet te veel overhead en 'managers' hebben."

Reactie Maurice De Velder

Via mail liet Maurice De Velder weten te willen reageren op de woorden van Alain Grootaers, omdat hij niet gehoord werd in het artikel zelf:

"Ik had graag ingegaan op de opmerkingen van Grootaers.

Destijds was hij de initiatiefnemer naar de 3 oprichters: Wim Schamp, Jan Merckx en Kris De Kelver.

Hij is diegene die de kassa heeft leeggehaald en de vennootschap met vele schulden achterliet. Dat is hij blijkbaar vergeten.

Nadien heeft hij er nog een potje van gemaakt met de lancering van LOLA. Dit deed hij zonder enig overleg, wel met het geld van een ander.

Al zijn duistere constructies binnen het bedrijf zijn dan naar boven gekomen en dan is hij snel naar WPG gelopen om het bedrijf te verkopen.

Het is niet de rol van een niet aandeelhouder om een bedrijf te verkopen, tenzij deze de uitdrukkelijke opdracht hiervoor krijgt."


Wij vroegen De Velder ook telefonisch om een reactie, maar hij wenste geen verdere commentaar te geven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234