Zaterdag 31/07/2021

Oxfam verwijt Ikea gebrek aan sociale verantwoordelijkheid

BRUSSEL l Oxfam-Magasins du Monde, de Franstalige vleugel van Oxfamwereldwinkels, uit kritiek op het productiemodel van de Zweedse meubelgigant Ikea. Volgens de ngo betaalt Ikea zijn Indiase werknemers nauwelijks meer dan het strikte minimum.

door Emmanuel Vanbrussel

Oxfam-Magasins du Monde richt tijdens de Week van de eerlijke handel (volgende week) zijn pijlen op het beleid van meubelgigant Ikea in het Verre Oosten. Ikea betaalt zijn werknemers in India maar 1,6 euro per dag, weet Oxfam. "Het wettelijke minimumloon is daarmee gerespecteerd, maar het is minder dan het vitale minimumloon dat nodig is om op een waardige manier te kunnen leven", zegt Denis Lambert, secretaris-generaal van Oxfam-Magasins du Monde.

Lambert en twee collega's lanceerden gisteren het boek Ikéa: un modèle à démonter. Dat schetst een minder rooskleurig beeld van Ikea dan wat het bedrijf zelf propageert. Ikea maakt zich niet schuldig aan schandalige praktijken, zeggen de schrijvers, maar het is wel hoogst ongepast dat de Zweedse meubelketen om de haverklap uitpakt met zijn charter voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Er is bij Ikea een tekort aan sociale verantwoordelijkheid. Veel meer dan het minimum doet het bedrijf niet", vinden Lambert en co.

Oxfam baseert zijn kritiek op een eigen studie van de Ikeafabrieken in India, Bangladesh en Vietnam, in samenwerking met SOMO. Dat is een Nederlandse non-profitorganisatie die onderzoek voert naar het bedrijfsbeleid bij multinationale ondernemingen.

Lambert: "Een tweede probleem is dat er geen externe controle is op het Ikeacharter. Zo mochten we de lijst met leveranciers niet zien en kregen we ook geen informatie over de waardeketen. Dat had ons zicht gegeven op hoeveel toegevoegde waarde de verscheidene etappes in het productieproces creëren."

Ikea gaat het gesprek over de kwestie aan met Oxfam. Thomas Bergmark, manager Social & Environmental Affairs, gaat volgende week in Anderlecht in debat met de ngo. Lambert: "Deze campagne is trouwens niet alleen tegen Ikea gericht, maar tegen de overconsumptie van ons allemaal, waarvan Ikea een symbool van is."

Lambert heeft zelf een stoel van Ikea in huis. "Maar het mag niet zijn dat omdat iedereen wel iets van Ikea in huis heeft, we niet meer nadenken over Ikea."

Veel meer dan het minimum doet het bedrijf niet

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234