Donderdag 02/07/2020

Overnames geven boost aan Persgroep

De omzet van het mediabedrijf De Persgroep, de uitgever van onder andere Het Laatste Nieuws en De Morgen, is in 2015 met meer dan 50 procent gestegen, tot meer dan 1,3 miljard euro. Die groei is vooral het gevolg van de aankoop van de Britse Mecom-groep en, in mindere mate, vier titels uit de Finse Sanoma-stal.

52 procent. Zoveel bedraagt de omzetgroei van mediabedrijf De Persgroep, dat in ons land onder andere de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen uitgeeft. In 2014 bedroeg de omzet nog 878,5 miljoen euro, in 2015 ging het om 1,3 miljard euro. Netto maakte De Persgroep 109,5 miljoen euro winst, een stijging van net geen 50 procent.

De stevige groei van het mediabedrijf laat zich grotendeels verklaren door de overnamestrategie. In februari 2015 kocht De Persgroep de Britse Mecom-groep over, waardoor het de Deense titels van de Berlingske-groep verwierf en ook zeven Nederlandse regionale kranten van de Wegener-groep inlijfde (onder andere De Stentor en Brabants Dagblad).

De effecten van die aankoop zijn vanaf maart 2015 voelbaar. De vier Belgische magazines die De Persgroep overnam van Sanoma (Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya) staan pas vanaf 1 september in de boeken, en hebben dus minder effect op de jaarcijfers.

Hybride abonnementen

Hoe dan ook zorgt de overname voor een boost in de winst- en omzetcijfers. "In het verleden heeft die strategie al goed voor ons uitgepakt, zoals de overname van het Nederlandse PCM in 2009 (toen onder andere de Volkskrant en Trouw in handen van De Persgroep kwamen, EWC)", vertelt Christophe Convent, secretaris-generaal van De Persgroep. "Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat er weldra nieuwe grote merken worden aangekocht. We hebben geen glazen bol."

De Persgroep Nederland is nu de grootste tak. Dankzij de nieuwe titels en de oplagegroei van nationale kranten als de Volkskrant en Trouw zijn de Nederlandse titels samen goed voor meer dan de helft van de totale omzet en de winst. Het succes van hybride abonnementen - digitale toegang met alleen in het weekend de krant op papier - zit daar voor een groot deel tussen, en stemt Convent hoopvol voor de toekomst.

Want hoewel het digitale bereik explosief stijgt, laat dat zich weinig voelen in de omzet. "Er wordt nu volop ingezet op het digitale luik van de titels en nieuwswebsites. Maar het duurt even vooraleer je die groei kunt verzilveren", zegt Convent. "Stijgende cijfers kun je niet meteen kapitaliseren op de advertentiemarkt. Dat zie je aan het verhaal van de Mediafin-titels, zoals De Tijd. Daar wordt al langer de digitale kaart getrokken, en dat laat zich merken in de cijfers."

Convent benadrukt dan ook dat De Persgroep op digitaal vlak wil blijven investeren in mensen en nieuw talent. "Want we zien ook dat de digitale verschijningsvormen van onze televisiemerken van Medialaan, zoals StieveFree (het video-on-demand-platform van vtm, EWC),het erg goed doen."

Tegelijk bewijst het jaarverslag dat titels die vooral in print bestaan, nog niet op hun laatste paar benen lopen. "De merken van Wegener en Berlingske zijn in de eerste plaats printmedia. Maar ook daar is nog een toekomst voor. Digitaal wordt natuurlijk meer en meer de focus, maar om die tak uit te bouwen, vertrekken we van wat er al bestaat op print. Kijk maar naar het opmerkelijke parcours van de Volkskrant. Dat toont aan dat het mogelijk is om vanuit een sterk merk op de printmarkt door te groeien op digitaal vlak."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234