Woensdag 18/05/2022

Overnames en fusies: wijn gaat bier achterna

Na bier wordt ook wijn steeds vaker verkocht door reusachtige concerns. De overname van de wijnpoot van drankenconcern Diageo door Treasury Wine Estates is tekenend voor die trend.

Op dinsdag het bier, op woensdag de wijn. De mondiale drankenmarkt begint steeds meer trekjes van een ouderwets potje Risk te vertonen. Wie het spel wil winnen, moet in zo veel mogelijk landen zo groot mogelijk worden. Het liefst ten koste van andere grote spelers. En echte kenners weten het: de basis voor de mooiste Risk-overwinning ligt in Australië.

Bij het wijnimperium Treasury Wine Estates (TWE) in Melbourne om precies te zijn, de mondiale nummer drie op de wijnmarkt. Dat besloot 525 miljoen euro neer te tellen om de wijnactiviteiten van het Britse Diageo over te nemen, tot deze week ook actief in de top tien van grootste wijnboeren. Daarmee heeft de fusie veel weg van die op de biermarkt eerder deze week, toen de twee grootste brouwers ter wereld, AB InBev en SABMiller, samensmolten.

Voor drankenboer Diageo, bekend van merken als Johnnie Walker en Smirnoff, is wijn geen kernactiviteit meer, zei topman Ivan Menezes tegen de Financial Times. Er is meer focus nodig in de drankportefeuille, en wijn past daar niet bij.

Geen chateaus

Het beursgenoteerde Treasury Wine Estates echter richt zich onder leiding van CEO Michael Clarke sinds de afsplitsing van biermerk Foster's volledig op de wijn. Het heeft tientallen huizen onder zich, en bij ons zijn vooral Penfolds, Rosemount en het bij Albert Heijn-publiek geliefde Lindemans bekend. Vooral de Lindemans Bin 65 chardonnay draait goed, getuige de ruim 25 miljoen flessen die jaarlijks worden gebotteld. "Wijn voor wijndrinkers die niet van verrassingen houden", zegt wijnkenner Harold Hamersma.

De overname mag geen verrassing heten, want hoewel het gros van de consumenten nog altijd kleine Franse chateaus voor zich ziet, wordt de wijnmarkt al jaren gedomineerd door enorme, vaak beursgenoteerde ondernemingen. Zo bezit TWE wereldwijd 12.000 hectaren wijngaarden, heeft het ruim 4.000 werknemers en verkoopt het jaarlijks een kleine 400 miljoen flessen, goed voor een omzet van ruim 1,3 miljard euro.

De consolidatie op de wijnmarkt is zelfs zo ver gevorderd dat inmiddels een op de tien flessen wordt gebotteld door de drie grootste ondernemingen: de Amerikanen Constellation Brands en Gallo en het Australische TWE. Ter vergelijking: de mondiale top drie van bierbedrijven brouwt sinds deze week een kleine 50 procent van de mondiale bierproductie.

Distributie

Bedrijven als TWE zijn vooral sterk in relatief nieuwe wijnlanden als China, de VS en Australië. Via de aankoop van nieuwe merken en overnames proberen ze hun wereldmacht bovendien voortdurend uit te breiden. Zo heeft TWE de wijntak van Diageo vooral overgenomen om zijn greep op de VS te versterken. "Maar ook bij ons zijn de grote jongens belangrijk", zegt Hamersma. "Je ziet dat er sinds pakweg vijf jaar veel meer flessen wijn in de supermarkt staan, terwijl het aantal merken sterk is afgenomen."

De voordelen van grootschaligheid zijn op de wijnmarkt niet zozeer te vinden bij de grondstofkant - wijnboeren hechten nog altijd sterk aan hun eigen druiven - maar vooral bij de distributie. In Nederland bijvoorbeeld blijkt uit gegevens van de Koninklijke Vereniging van Wijnhandelaren dat 80 procent van de wijn voor thuisgebruik via de supermarkt wordt verkocht. Een klein Frans wijnboertje kan nauwelijks aan al die vraag voldoen, een grote multinational des te beter. Daarom sluiten ook kleinere huizen zich steeds vaker aan bij multinationals als TWE - de schuifdeuren van de ooit onbereikbare supermarkt gaan opeens automatisch voor ze open.

Bovendien heeft omvang weinig met kwaliteit te maken, zegt Hamersma. "Ook bedrijven als TWE hebben een paar hele mooie toppers in de schatkist." Een goed voorbeeld is het huis Penfolds, met wijnen van rond de 6 euro, maar ook de iconische Penfolds Grange - de allerduurste Australische wijn. "Een icoon waar je zo 500 of 600 euro voor betaalt, en dat al dat geld ook nog eens waard is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234