Zaterdag 05/12/2020

media

Overnames bezorgen De Persgroep recordomzet

©PJL - De Persgroep Publishing KobbegemBeeld Pieterjan Luyten

Het mediabedrijf De Persgroep, eigenaar van onder meer De Morgen, heeft vorig jaar meer omzet en winst geboekt dan in 2015. Dat is vooral te danken overnames zoals die van de tijdschriften Humo en Story in België.

De Persgroep realiseerde vorig jaar een omzet van 1,45 miljard euro, 9 procent meer dan in 2015 en "een nieuw record in de geschiedenis van de onderneming". Meer dan de helft van de omzet (52,7 procent) is afkomstig uit Nederland, 35,6 procent uit België en 11,7 procent uit Denemarken.

De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waarderverminderingen) ging 13 procent hoger tot 225 miljoen euro en de netto courante winst kwam uit op ruim 117 miljoen euro, tegen 109,5 miljoen euro een jaar eerder.

Overnames

Volgens De Persgroep heeft de groei vooral te maken met overnames uit 2015 die vorig jaar voor een volledig jaar meetelden. Het mediabedrijf verwijst naar de overnames van de regionale krantengroep Wegener in Nederland, de krantengroep Berlingske Media in Denemarken en onder meer Humo en Story in België.

De kranten van De Persgroep wisten hun lezersomzet op peil te houden. Tegenover dalende opbrengsten uit papieren abonnementen, stond een groei van de digitale verkopen. Deze trend zal zich de komende jaren versneld doorzetten, verwacht het bedrijf. De oplages van de tijdschriften stonden onder druk, "maar het is een medium dat nog steeds bijzonder succesvol en winstgevend is", aldus het bedrijf. De totale advertentieomzet van de groep liep met 2 procent terug.

In de loop van 2016 nam De Persgroep in België via dochter Medialaan het telecombedrijf Mobile Vikings over en de mannenzender Acht (het huidige CAZ). Het bedrijf investeerde ruim 40 miljoen euro in IT-projecten en digitale ontwikkelingen.

"Fors uitbreiden in een markt die razendsnel verandert, is best risicovol en precies daarom ben ik zo trots op wat we vorig jaar hebben verwezenlijkt", zegt Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep. "De schaalvergroting is gelukt en we hebben hard gewerkt aan productontwikkeling, verhoging van onze efficiëntie en digitale ontwikkeling. Dit heeft geleid tot hele mooie financiële resultaten."

Christian Van Thillo.Beeld Stefaan Temmerman

Van Thillo waarschuwt wel dat de grootste uitdaging nog volgt. "Onze media hebben dankzij de digitalisering nog nooit zoveel mensen bereikt, maar het is nu zaak om het juiste zakelijk model te vinden dat duurzaam succes brengt in een totaal nieuwe marktomgeving", klinkt het.

De Persgroep telt in Nederland, België en Denemarken meer dan 5.000 werknemers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234