Maandag 25/10/2021

Turkije

Overname oppositiekrant schaduw over EU-Turkije-top

null Beeld AP
Beeld AP

Met de regeringsovername van een van de laatste regeringskritische kranten bezorgt de Turkse president Europa extra kopzorgen aan de vooravond van de cruciale EU-Turkije-top. Van een vrije pers in Turkije is nu vrijwel geen sprake meer.

Vrijdag gelastte de Turkse rechter de onderbewindplaatsing van het concern Zaman, waartoe naast het vlaggenschip met dezelfde naam ook de Engelstalige krant Today Zaman en persbureau Cihan behoren.

Het tijdstip van het vonnis - drie dagen voor de cruciale EU-Turkije-top - bezorgt Brussel de nodige kopzorgen. De Europese regeringsleiders willen vandaag juist zaken doen met de regering van president Erdogan in het vluchtelingenvraagstuk, en zullen alle tijd die opgaat aan het bespreken van gecensureerde journalisten als verloren beschouwen.

De voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz, zegde toe de sluiting van Turkijes grootste krant (oplage 650.000) vandaag te bespreken met de Turkse premier Ahmet Davutoglu, maar de verwachting is dat het vluchtelingenvraagstuk zal prevaleren.

Vrijdag rond middernacht forceerde de politie de deur van de redactie van Zaman, waarna die onder protest werd overgenomen. Hoofdredacteur Abdülhamit Bilici werd ontslagen. Zondag al werd de eerste regeringsvriendelijke editie van Zaman verspreid, met op de voorpagina een breed glimlachende Erdogan. In Istanbul trokken enkele duizenden Turken dit weekend naar de redactie, scanderend dat de vrije pers zich niet liet beknotten. De oproerpolitie antwoordde met traangas, waterkanonnen en rubberen kogels.

In ballingschap

De breideling van Zaman wordt algemeen gezien als onderdeel van de door Ankara gevoerde campagne tegen de Gülen-beweging, waarvan Zaman het huisorgaan was. Die beweging wordt door de regering van Erdogan gezien als terroristisch. Geestelijk leider Fethullah Gülen, die in ballingschap woont in de VS, zou via volgelingen bij politie, justitie en media de regering hebben willen omverwerpen.

Ook andere, niet Gülen-gelieerde media krijgen te maken met censuur en arrestaties. Vorige week werd de onafhankelijke tv-zender IMC uit de lucht gehaald, naar aanleiding van zijn berichtgeving over de Koerden. Later deze maand staat hoofdredacteur Can Dündar van de nationalistische krant Cumhuriyet met een collega terecht op verdenking van hulp aan een terroristische organisatie.

Erdogan is al drie jaar bezig de vrije pers monddood te maken, zegt Turkije-kenner Erik-Jan Zurcher van de Universiteit Leiden. De overname van Zaman is daarin een logische stap. "Er zijn nauwelijks meer kritische media over. Alleen Cumhuriyet, maar dat is klein en vrij elitair. De grote massabladen passen zelfcensuur toe."

Verenigen zal dit vonnis de oppositie niet, zegt Zurcher, eerder het tegendeel. Zaman en de Gülen-beweging hebben Erdogan in diens vroege jaren gesteund, zegt hij, en dat is de rest van de oppositie niet vergeten. "Ze waren de jachthonden van Erdogan. Dus nu hun krant wordt overgenomen, gaan veel oppositieleden zich daar niet druk over maken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234