Dinsdag 15/06/2021

Overleg gegarandeerde dienstverlening mislukt, dossier nu in handen Bellot

Minister van Mobiliteit François Bellot. Beeld BELGA
Minister van Mobiliteit François Bellot.Beeld BELGA

Het overleg bij het spoor over de gegarandeerde dienstverlening, tussen directie en vakbonden, is mislukt. Het dossier komt daarmee terecht op de tafel van minister van Mobiliteit François Bellot (MR), die er eerder al mee had gedreigd zelf een wet door te drukken als de sociale partners tegen eind dit jaar geen akkoord konden vinden. Daar zijn ze dus niet in geslaagd. Vandaag was er een ultiem overleg tijdens het sturingcomité. "Er is vooral gewerkt op stakingen, in plaats van op conflictbeheersing", hekelt Luc Piens van ACV-Transcom. "Wij pleiten voor maximale dienst", zegt zijn ACOD-collega Ludo Sempels. "Laat ons eerst de problemen aanpakken die leiden tot de huidige stiptheidsproblemen."

HR Rail bevestigt dat het overleg mislukt is, hoewel in het vandaag besproken voorstel rekening is gehouden "met de bekommernissen van de syndicale organisaties om geen afbreuk te doen aan het stakingsrecht".

Volgens de vakbonden vormen de voorstellen van de directie wel "een beperking van het individuele stakingsrecht". Ze wijzen er verder ook op dat het plan "absoluut onverantwoord is met het oog op de veiligheid van de reizigers".

In het voorstel staat, volgens de ACV-communicatie, dat bij een aangekondigde staking "een aangepast vervoersplan zal moeten worden opgemaakt in functie van het aantal beschikbare personeelsleden 'van de essentiële (operationele) beroepscategorieën'." Piens wijst erop dat er heel wat essentiële operationele beroepscategorieën zijn: "de bestuurder, treinbegeleider, seingevers, veiligheidsdiensten, speakers... Of er nu één trein rijdt of tien, elk seinhuis moet bemand zijn".

Een andere element is dat ten laatste 72 uur voor de start van de staking werkwilligen zich moeten aanmelden. Daarna mag men zich niet meer als staker melden. "Hierdoor wordt het individuele stakingsrecht van deze mensen beperkt", meent Piens. "Dat is in strijd met zowel de Belgische als de Europese wetgeving én de conventie van de Internationale Arbeidsorganisatie, die door België werd geratificeerd."

De vakbonden noemen gegarandeerde dienstverlening bij het spoor onverantwoord. "Wie dit toch wenst door te drukken, moet zelf maar zijn verantwoordelijkheid nemen."

Luc Piens van ACV-Transcom. Beeld BELGA
Luc Piens van ACV-Transcom.Beeld BELGA

Deadline: 1 januari

"We hebben de vakbonden de kans gegeven om zelf de pen vast te houden voor het uittekenen van een initiatief rond de minimale dienstverlening. Als er voor 1 januari geen akkoord komt, zal het de minister zijn die de pen vasthoudt, al blijft de deur openstaan voor de bonden." Dat is te horen bij het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot na het afspringen van het overleg.

De minister had directie en vakbonden tot 31 december de tijd gegeven om zelf een plan uit te werken. Komt dat er niet, dan volgt er een ontwerp vanuit de regering. Een timing wil de minister daarvoor nog niet geven, "maar ook tijdens de opmaak van het wetgevend initiatief zal de deur voor de bonden blijven openstaan", is woensdag te horen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234