Woensdag 01/04/2020

Overlast Antwerpse luchthaven is geen item meer voor Vlaams Belang

VB Deurne: 'De mensen die er wonen wisten dat er overlast is. Ze moeten nu niet komen zeuren'

De bocht van Deurne

De tijd dat het Vlaams Belang van leer trok tegen de geluidsoverlast in en om de luchthaven van Deurne, behoort tot het verleden. In zijn nieuw economisch programma gaat het VB resoluut voor de uitbreiding, al wijzen de neuzen om het zacht te zeggen nog niet allemaal in dezelfde richting. 'Als de bomen in Borsbeek gekapt worden, dan moeten de motoren veel minder toeren maken en daalt de hinder fors', zegt Jan Van Wesembeeck, voorzitter van VB Deurne. VB-luchthaven- specialist Freddy Van Gaever lacht die redenering wegziet.

Brussel

Eigen berichtgeving

Tom Cochez

Terwijl de uitbreiding van de Antwerpse haven voor interne verdeeldheid blijft zorgen (DM 26/12), lijkt het getouwtrek om de luchthaven van Deurne beslecht binnen het VB. Net als in de noordrand teert het VB, vooral in de districten Deurne en Berchem, maar ook in Borsbeek en Wommelgem, mee op de onvrede over de geluidshinder eigen aan de regionale luchthaven. Maar de partij haalt ook volop de banden aan met de bedrijfswereld. Vooral de Antwerpse diamantsector heeft behoefte aan de regionale luchthaven en de bedrijfswereld lijkt het in Deurne en omstreken te halen van het 'klassieke' VB-electoraat. In het nieuw economisch programma wordt die keuze als volgt vertaald. "Een land dat de ambitie heeft het logistieke hart van Europa te zijn heeft ook nood aan een fijnmazig net van regionale luchthavens. In dat verband heeft het VB altijd gepleit voor de groeikansen van Oostende, Deurne en Wevelgem, met alle infrastructurele consequenties van dien."

Dat het VB daar 'altijd' voor gepleit heeft, strookt niet geheel met de waarheid. Dat de partij haar bocht intussen volledig gemaakt heeft wel, al blijft Jan Van Wesembeeck graag de nadruk leggen op het feit dat de geluidshinder zal dalen zodra de fameuze 'bomen van Borsbeek' gekapt zullen zijn. "Dan kan er in een andere hoek gevlogen worden. De motoren zullen daarbij minder toeren moeten draaien en dus ook veel minder lawaai maken. We zijn in het verleden vaak langs geweest bij mensen van onze partij die er in de buurt wonen. Die mensen weten dat er lawaai is, maar ze wisten dat al toen ze er zijn gaan wonen. Ook in Borsbeek en Wommelgem is er veel grond gekocht op plaatsen waar geluidsoverlast is. Die mensen die er wonen weten dat er overlast is en moeten nu niet komen zeuren. Als ik morgen naast het spoor ga wonen, dan weet ik ook dat er lawaai van de treinen zal zijn."

Van Wesembeeck steunt dan ook volmondig de partijvisie dat de luchthaven van Deurne alle groeikansen moet krijgen. Niet dat het VB graag nachtvluchten in Deurne wil, maar als zakenluchthaven heeft Deurne wel potentieel. "En ook als toeristische luchthaven", zegt Van Wesembeeck. "Er is zeker ruimte voor vluchten tussen Europese steden. Citytrips zouden een extra kunnen zijn voor Deurne." Dat die verdere uitbreiding per definitie gepaard zou gaan met bijkomende geluidsoverlast bestrijdt de Deurnse VB-voorzitter. "Het kappen van de bomen zal de geluidshinder sterk doen dalen. Bovendien zal het vliegtuigpark met de jaren vernieuwd worden."

Ook voor Freddy Van Gaever moet Deurne volop kansen krijgen, maar de redenering dat de gekapte bomen de geluidshinder zullen terugdringen, lacht hij weg. "Dat is totaal onmogelijk. Motoren moeten altijd op volle toeren draaien bij het starten. Neem dat van mij aan. Bomen of geen bomen, opstijgen gebeurt full power. Het gaspedaal kan ten vroegste losgelaten worden op een hoogte die ver boven de hoogste boom ter wereld ligt. Heel het verhaal over die bomen is klinkklare nonsens. Ik heb altijd gewerkt met Deurne en zelf heb ik nooit last gehad van de bomen. Ik heb ook nooit een gezagvoerder gehad die over de bomen geklaagd heeft. Een vlieghaven betekent hinder en die geluidshinder zal blijven. Daar moeten we niet onnozel over doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234