Woensdag 12/05/2021

Overdonderende kunst wordt soms onzorgvuldig getoond

Rudi Fuchs maakt 'badinerende' expositie in Van Abbemuseum

Voor het Van Abbemuseum in Eindhoven gerenoveerd en uitgebreid wordt, toont het vier keer na elkaar de keuze van gereputeerde conservators. Nu is Rudi Fuchs aan de beurt, met een greep uit de aankopen tijdens zijn directeurschap in Eindhoven in de periode 1975-1987. Er hangen prachtige werken, maar de presentatie mist hier en daar precisie.

Toen Rudi Fuchs, thans directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, in Eindhoven aantrad, domineerde de conceptuele kunst. Fuchs maakte hier historische exposities van onder anderen Daniël Buren, Michael Asher, Stanley Brouwn en Lawrence Weiner. De schilderkunst kreeg aandacht met Gerhard Richter en René Daniëls; exponenten van een bedachte manier van schilderen.

Fuchs verdient waardering voor zijn scherpzinnige en tegelijk badinerende schrijfstijl. Als tentoonstellingsmaker maakte hij naam met spraakmakende thematische exposities waarin hij op een eigenzinnige manier werken bij elkaar plaatste. Hier in Eindhoven doet de directeur van het Stedelijk niet anders, al heb je de indruk dat hij in sommige zalen iets te onzorgvuldig met de kunstwerken is omgegaan. Vooral de zaal waarin het werk van Daniël Buren geperst wordt tussen twee werken van de Duitse neo-expressionist Georg Baselitz stemt tot nadenken. Op die manier suggereert Fuchs een vermeende verwantschap, alsof het oeuvre van Buren op dezelfde voet kan worden gesteld als de expressief geschilderde voorstellingen van Baselitz.

In dezelfde zaal hangt De Goudklomp (1982) van Sigmar Polke naast een schitterend, monochroom grijs werk van Gerhard Richter. Als scheidsrechter figureert een houten 'minimaal' werk van Donald Judd. De Goudklomp heeft een symbolische betekenis voor de collectie van het Van Abbemuseum. Het is een voortreffelijk werk met goudpigmenten die op het oppervlak van het canvas klitten en gelardeerd worden met een partij arsenicumhoudend 'Schweinfurter groen'.

Het monumentale grijze doek van Richter is op het eerste gezicht de negatie van kleur, maar tegelijk is het als een soort index van alle potentiële schilderkunst. Bekijk het oppervlak van dit schilderij en bemerk hoe Richter het canvas meesterlijk bewerkte tot een zachte maar korzelige textuur. Polke & Richter: Fuchs plaatst het duo dat de Europese schilderkunst een nieuwe impuls gaf tegen de achtergrond van de overwegend Amerikaanse conceptuele en minimale kunst.

Een ander magisch zaaltje toont werk van Stanley Brouwn waarin de kunstenaar geijkte maten en zijn persoonlijke 'stap' verzoent. Daartegenover zijn het conceptueel werk van de Brit Richard Long en de tijdloze vormen in aardewerk van de Italiaan Luciano Fabro geplaatst.

Knap is ook het zaaltje met een betreedbaar stalen tapijt van Carl Andre, de reeks witte schilderijen Bruxelles van Robert Ryman en het schitterende, subtiele schilderij Manilla erea van Robert Mangold, waarin een verticale potloodlijn door het midden van een sferisch abstracte gelige verfpartij klieft.

Maar de erezaal van het Van Abbemuseum valt tegen. Fuchs orkestreerde hier La Caduta di Icaro van Giulio Paolini, waarin schilderijen en bourgeois-stoelen als het ware naar beneden donderen op een smoking. Wat Bern & Hilla Bechers zakelijke foto's van steenkoolsites in het Duitse Ruhrgebied daarmee te maken hebben, blijft een raadsel.

Toch is de kwaliteit van het getoonde op deze expositie overdonderend. Behalve het reeds genoemde zijn er nog de weinig getoonde prenten van Barry Flanagan, een indrukwekkend neonwerk van Dan Flavin, een picturale muurinstallatie van Imi Knoebel, een knappe perspectiefbenadering van Jan Dibbets, het 'Adieu IV' aan de schilderkunst van Ger Van Elk, de 'Moonbook' van James Lee Byars en zelfs een uitzonderlijk goed schilderij van Roger Raveel uit 1985.

Luk Lambrecht

De 'Verzameling Deel II: de Keuze van Rudi Fuchs - Aanwinsten uit de periode 1975-1987': tot 22 augustus (di. tot zo. van 11 tot 17 uur) in het Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10 in Eindhoven. (0031-40/2755275).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234