Dinsdag 16/08/2022

'Overconsumptie' bedrijfswagens kost samenleving 905 miljoen euro per jaar

null Beeld Belga, Photo News
Beeld Belga, Photo News

Mensen met een bedrijfswagen hebben vaker grotere, duurdere en meerdere wagens én leggen voor privéverplaatsingen ook significant meer kilometers met de wagen af. Dat blijkt uit een studie van het federaal Planbureau. Deze 'overconsumptie' zou zorgen voor een maatschappelijke meerkost van 905 miljoen euro per jaar.

Redactie

Het Planbureau onderzocht het effect van een bedrijfswagen op het mobiliteitsgedrag van de werknemer. Er werd onder meer nagegaan wat de invloed van het hebben van een bedrijfswagen is op het aantal auto's binnen een gezin, op de cilinderinhoud en de waarde van de wagen. De onderzoekers gingen ook na wat de invloed van de bedrijfswagen is op pendel- en privaat verkeer.

Het Planbureau stelt vast dat er een significante impact bestaat op alle onderzochte gedragsfactoren. Zo leggen mensen met een bedrijfswagen wekelijks gemiddeld 58,2 kilometer meer met de auto af voor pendelverkeer en dagelijks 8,2 kilometer meer af voor privéperplaatsingen. De voortvloeiende maatschappelijke kostprijs zou 905 miljoen euro per jaar bedragen, bovenop de kostprijs van het systeem. Van die meerkost is 628 miljoen euro te wijten aan files.

Fiscaal voordeel

"Dit is interessant materiaal om het debat over de bedrijfswagens verder te zetten. De ideeën die ik binnen werkbaar en wendbaar werk lanceerde over het mobiliteitsbudget - deel van het regeerakkoord - sluiten hier ook bij aan", reageert minister van Werk Kris Peeters (CD&V). "Een gelijk blijvend fiscaal voordeel is belangrijk. De bedrijfswagen blijft een interessante alternatieve verloning. Maar we nemen deze studie van het Federaal Planbureau mee in de toekomstige debatten".

"Te gek voor woorden"

Oppositiepartij Groen meent dat minister Peeters nu voluit moet kiezen voor het mobiliteitsbudget. "Vandaag kost het systeem van salariswagens al bijna 5 miljard euro per jaar. Daarbovenop komt nu nog eens 905 miljoen euro maatschappelijke kosten. Dit is te gek voor woorden. Het massaal subsidiëren van salariswagens is maatschappelijk onverantwoord, zowel economische als ecologisch", zegt voorzitster Meyrem Almaci.

Groen-voorzitster Meyrem Almaci. Beeld BELGA
Groen-voorzitster Meyrem Almaci.Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234