Maandag 17/01/2022

'Over smaken discussieer je niet, zeggen ze'

rock

pjds brengt avontuurlijke rockmuziek met 'suits you'

De vorige cd van PJDS, Light Sleeper, was in hoofdzaak nog een samenwerking tussen zanger-gitarist Pieter-Jan De Smet en gitarist Geoffrey Burton. Maar tijdens de daaropvolgende tournee maakte bassist Mirko Banovic en drummer Frederik Van Den Berghe vast deel uit van de band. De nieuwe plaat Suits You is de eerste die helemaal op het conto van het viertal mag worden geschreven.

Gent

Van onze medewerker

Christophe Verbiest

Moegetergd door de platenindustrie, bracht PJDS in de lente van 2002 op het speciaal daarvoor opgerichte Beuzak-label Light Sleeper uit, waarmee De Smet en Burton na vijf jaar eindelijk weer een teken van leven gaven. PJDS is een echte groep, ze staan erop om het interview samen te doen. Maar De Smet is en blijft de praatvaar van het gezelschap. De anderen vullen hem aan als ze dat nodig achten. Al twijfelen we geen seconde aan de (h)echte groepsgeest van PJDS, De Smet blijft de centrale figuur. Het is ook zijn enige band, terwijl Burton en Banovic tot de vaste muzikale partners van chevalier Arno behoren en Van Den Berghe klokvast tikt bij Admiral Freebee en de helft is van het duo Les Messieurs (waarvan net de heerlijke mini-cd Art. 1 is verschenen).

Pieter-Jan, je hebt vorig jaar nog beweerd dat je een trage songschrijver bent. En amper twaalf maanden later verschijnt al de volgende cd.

De Smet: "Ja, maar nu zijn we met zijn vieren en dat inspireert tot schrijven. Zonder de groep waren de meeste liedjes niet ontstaan. Dat was ook de uitdaging: 'Zullen we het doen?' 'Ja, we zullen het doen.' Baf, zes repetities, tien dagen opnemen en mixen en de plaat was af."

Geoffrey en Pieter-Jan spelen al meer dan tien jaar samen. Is het dan geen probleem als er plots twee muzikanten bij komen?

Burton: "Neen, we hebben zo lang met zijn tweeën gewerkt omdat we alleen maar mensen konden vinden aan wie we ons moesten aanpassen. Of die zich niet konden aanpassen aan ons."

De Smet: "Terwijl er nu van aanpassen geen sprake is."

Banovic: "Dat klopt, het klikt gewoon."

De Smet: "'No One Else', het enige groepsnummer van Light Sleeper is het kantelmoment geweest. Tijdens een repetitie was Geoffrey zijn gitaar aan het stemmen, ik zat met een nieuw idee te klooien en die andere twee vielen gewoon in, alsof we dat nummer honderd keer gespeeld hadden, waarop Geoffrey zich omdraaide, 'wacht, wacht, ik doe ook mee' en rrroefff, het spel was vertrokken. Raar."

Magie!

De Smet: "We hebben toen achteraf nog gedacht: eigenlijk zouden we Light Sleeper opnieuw moeten opnemen met de hele groep. Dat hebben we niet gedaan, we hebben het opgespaard voor Suits You. Met deze nieuwe cd wilden we vastleggen hoe we live klinken. Het is een logische stap na de vorige cd."

Burton: "Pieter en ik hebben voor het eerst een degelijke groep en dan zou je die niet eens gebruiken, dat zou belachelijk zijn. Wat we het liefste doen is optreden en we hebben de plaat ook live opgenomen, weliswaar zonder publiek."

Helemaal live, zelfs de zang?

De Smet: "Tijdens twee nummers was dat technisch onmogelijk, maar voor het overige wel, ja. Een tweede idee was: laten we werken rond één klank, in de goede oude traditie van een aantal klassieke rock-'n-rollplaten die één klank hebben van het begin tot het einde, die de plaat een soort draagkracht geeft. Het is tegenwoordig de tijd van alles moet kunnen en we gaan alle richtingen uit - Light Sleeper was ook zo - Suits You is dus anders."

De cd verschijnt weer op het Beuzak-label. Is het een optie geweest om toch naar een 'echte' platenfirma te stappen?

De Smet: "Geen haar op mijn hoofd heeft daaraan gedacht. No way."

Burton: "Mirko en ik zijn in Frankrijk eens op een feestje geweest van een platenfirma waar iedereen gekleed was in een T-shirt met de tekst 'Don't copy music' en maar klagen dat het zo slecht gaat in de muziekindustrie. Terwijl wij met het budget van dat feestje misschien wel vijf platen kunnen opnemen."

Ben je toch niet beperkt als je je eigen cd moet uitbrengen?

De Smet: "Ja, maar je moet de pro's en de contra's afwegen. Als je bij een grote platenfirma zit, stoot je evenzeer op beperkingen. Dan hadden we nu, amper een jaar na Light Sleeper, nooit Suits You mogen uitbrengen, want 'dat is tegen de godsdienst'. In België zouden we zeker niet beter af zijn met een groot label."

Heb je geen ambitie om het buiten België te maken?

De Smet: "Maar moet je daarvoor bij een major zitten? Ik ken niet veel Belgische groepen op een major die in het buitenland aanslaan of er goed verdeeld worden. Ik ken bands die met miljoenenbudgetten in Los Angeles een plaat opnemen die dan enkel in de Benelux worden uitgebracht."

Maar op eigen kracht lukt het misschien ook niet?

De Smet: "Klopt, maar je hebt zelf de controle en je draagt zelf de verantwoordelijkheid. Al weet ik dat het niet vanzelfsprekend is. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe het werkt. (lacht) Misschien heb ik een hoger budget nodig om zakjes cocaïne bij de platen stoppen, zoals in de jaren zeventig wel eens gebeurde. (nog altijd grappend) En bij de singles, dan worden we misschien eens op de radio gedraaid."

Pieter-Jan, je klinkt op de nieuwe cd weer een paar keer ('(Waiting for This) Car to Crash', 'Arsonist') als de zoon van Scott Walker.

De Smet: "Ik croon graag, maar ik zing die nummers niet met Walker in het achterhoofd. Het is leuk om dat diepe, dat baritongevoel in de stem te vinden. Volgens sommige mensen heeft het ook veel van Bowie."

Burton: "Er zit ook veel Walker in Bowie, zoals er veel Howlin' Wolf in Captain Beefheart zit en veel Beefheart in Arno."

De Smet: "Zo hoort het ook, dat is de traditie. Zo lang het maar geen platte imitatie wordt. Je hoeft toch niet altijd met dezelfde stem te zingen. Het is aangenaam om verschillende regionen op te zoeken en uiteenlopende kleuren te ontdekken. Want waarom moet een elektrische gitaar alleen maar eergghh doen? Geoffrey is het er het levende bewijs van dat je er veel meer mee kunt. En waarom dan niet met een stem? Al word je met een stem makkelijker vastgeprikt op voorbeelden. Ach, het moet goed voelen om te zingen. In de geciteerde gevallen is dat croonen. (lachend) Soms is het ook lekker om te brullen."

Suits You is verschenen op Beuzak en wordt gedistribueerd door Munich. Meer info en muziek op www.pjds.be.

'Waarom moet een elektrische gitaar alleen maar eergghh doen?'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234