Dinsdag 03/08/2021

Over Luc Tuymans

Frankfurter Allgemeine Zeitung, 19 december

"Wie zei er alweer dat de schilderkunst dood was? Momenteel worden er elf nieuwe werken van Neo Rauch tentoongesteld in Judy Lybkes galerie Eigen + Art in Berlijn. (...) Alle elf werken werden al verkocht en dat voor prijzen tot 98.000 euro. Al bij al is dat nog een redelijk bedrag, vergeleken met de spectaculaire bedragen die voor de werken van de Belgische kunstenaar Luc Tuymans, de tweede centrale figuur in de hedendaagse kunst, worden neergeteld."

Belgische New Beat

The New York Times, 22 december

"Indien men je zou vragen welke je favoriete muziek van de laatste vijfentwintig jaar is, dan is de kans wellicht zeer klein dat je antwoordt: Belgische new beat. De naam zelf smaakt te veel naar artificiële trendmarketing, net zoals de electronic body music, het genre waaruit de new beat is ontstaan. Maar toch moet de waarheid eer worden aangedaan: de new beat glipte Amerika sneller binnen dan een student die platzak is een metrocontrolepost kan verschalken. (...) In deze tijden van revival van elektromusic uit de eighties, is het noodzakelijk om even stil te staan bij het historische belang van de new beat. (...) Een van de belangrijkste dj's uit München, DJ Hell, die lang voor het woord electroclash in voege kwam met zijn label International Deejay Gigolos een reeks retro-achtige elektrosingles uitbracht die zich situeren op de dunne lijn tussen kitsch en kwaliteit, heeft nu een tweedelige cd met de titel Electronicbody-Housemusic (React) uit. (...) De tweede cd die de electronic body music uit de jaren tachtig herneemt is veruit het interessantste met de lock-and-load ritmes van 'Headhunter' en 'Masterhit' van de Belgische industriële band Front 242 en de hamer-op-metaal-beat van 'The Bog' van hun collega-Belgen, Bigod 20."

Over 2 Many dj's

Le Monde, 9 december

"2 Many dj's triomferen op het slot van Transmusicales. (...) Gedurende enkele maanden veranderde wat aanvankelijk als grap bedoeld leek in een heus manifest. De broers Dewaele die van Gentse komaf zijn, wijdden zich, tot zeer kort, vooral aan hun rockgroep Soulwax. Ze raakten hun platendraaiers bij wijze van spreken alleen maar aan om zich voor hun concerten op te warmen. Maar hun iconoclastische manier om rock te verbinden aan alles waarvan men tot voor kort aannam dat het er niet bij paste (house, rap, of zelfs variëté) openbaarde zich tot iets zo grappig en raak dat het de ruimte gaf aan een nieuw genre, de 'bastaard-pop', en aan een plaat, As Heard on Radio Soulwax, een van de onverwachte successen van dit jaar. (...) 2 Many dj's zorgde voor een orgie van geluiden. In de stomende ambiance gingen duizenden armen omhoog bij de platen van The Cure, de Stooges, de B-52's en robotritmes. Een onweerstaanbare mix van Nirvana en van de technobeat deed enkelen eraan herinneren dat Kurt Cobain een van zijn eerste concerten in Franrijk hier in deze zaal heeft gegeven, en dat hier ook de eerste raves plaatsvonden."

Over 'Het putje van Milete' en 'Engel van de metamorfose - Over het werk van Jan Fabre' van Stefan Hertmans

De Volkskrant, 20 december

"De Vlaamse dichter, romanschrijver, essayist en toneelauteur Hertmans beoefent het kritisch denken. (...) In zijn essays staan veel vraagtekens, weinig uitroeptekens. Hij houdt nochtans van polemiek. Je moet durven. (...) Gaandeweg gaat bij Hermans het ene naar het andere verwijzen. Zijn schrijven is een weefsel, een soort 'herhalend' denken, een en al denkoefening." (NB)

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234