Dinsdag 28/01/2020

Over koopverslaafden en deurwaarders

petites misères HHIII

Regie: Philippe Boon en Laurent Brandenbourger

Georges (rol van Serge Larivière) is een chronisch schuldenaar. Toch kan hij het niet laten om steeds maar nieuwe dingen te kopen, zeker als ze hem via teleshopping worden voorgeschoteld en aangeprezen. Hij heeft daar zelf een heel speciale verklaring voor, want George noemt zichzelf een pionier, een consument die risico's neemt. En die zijn nodig, want zonder die pioniers zou er nooit sprake zijn van massaproductie. En zonder die massaproductie kunnen de prijzen voor de andere consumenten ook niet dalen!

Dat is het soort logica waar Jean (rol van Albert Dupontel) geen verweer tegen heeft. Jean is gerechtsdeurwaarder en is beroepshalve al vaker met George in contact gekomen, in die mate zelfs dat ze inmiddels zowat vrienden zijn geworden. Jean is een heel ernstige, plichtsgetrouwe deurwaarder, maar soms wil hij toch wel eens een loopje nemen met de deontologie van zijn vak. Zo durft hij bijvoorbeeld wel eens een beroep te doen op George als stroman bij een openbare verkoop van goederen die hij zelf in beslag heeft laten nemen. Maar Jean heeft daar een goede reden voor. Hij doet dat namelijk uit liefde voor zijn vrouw Nicole (rol van Marie Trintignant), die zich thuis te pletter verveelt, af en toe in de war raakt door neurotische aanvallen van ongebreidelde koopwoede en die intussen droomt van een eigen antiekwinkeltje. Het is daarvoor dat Jean in het geniep alvast een kleine voorraad oude meubeltjes wil aanleggen.

Bij zijn dagelijkse werkzaamheden heeft Jean soms de assistentie nodig van de sterke arm van de wet, maar als hij daarvoor agent Eddy (Bouli Lanners) krijgt toegewezen, verlopen de inbeslagnames niet bepaald makkelijker. Eddy is veel te goed en te vriendelijk voor die job, hij is namelijk politieman geworden om zijn medemensen te helpen. Petites Misères is de eerste lange speelfilm van de Belgische regisseur Philippe Boon en de Luxemburgse cineast Laurent Brandenbourger, die samen les volgden aan de filmschool IAD en die zich eerder al lieten opmerken met enkele geslaagde korte films, zoals Le Trieur. Hun debuut is een kleine en charmante chronique urbaine geworden over consumptiedwang en schuldgevoelens, verwarring en verveling, en nog zo enkele symptomen van onze moderne stadsbeschaving. De film, waarin zelfs een vrolijk musicalnummertje verwerkt zit, danst losjes heen en weer tussen realisme en fantasie, tussen humor en tragiek, tussen ironie en sociale kritiek, dit alles overgoten met een surrealistisch sausje, dat door onze zuiderburen 'typiquement belge et typiquement intrigant' wordt genoemd. (Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234