Maandag 28/11/2022

Ovam zet spoordwarsliggers op lijst mkz-controles

De Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) voert sinds eind maart verscherpte controles naar illegale transporten van afgedankte spoorwegdwarsliggers. Vooral via Nederlandse havens zouden Britse opkopers de dwarsliggers invoeren om ze te gebruiken bij de verbranding van de kadavers van vee dat wordt afgemaakt naar aanleiding van de mond- en klauwzeercrisis.

Brussel

Van onze medewerkster

Ovam waarschuwt dat bij de verbranding van de spoorwegmaterialen kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Daarom staan nu ook spoorwegdwarsliggers op de lijst van te controleren goederen bij mkz-grenscontroles.

Samen met de dienst leefmilieu van de directie voor de bestrijding van de criminaliteit tegen goederen (voordien dienst leefmilieu van het Centraal Bureau voor Opsporingen) en de Belgische en Nederlandse douaneautoriteiten onderschepte Ovam tussen 12 en 18 april vijf illegale transporten van dwarsliggers richting Groot-Brittannië. Afgedankte spoorwegdwarsliggers kunnen zonder gevaar voor mens en milieu herbruikt worden voor tuinaanleg en het verstevigen van oevers. Maar bij de verbranding van de met creoosootolie behandelde balken komen kankerverwekkende poly-aromatische koolwaterstoffen en dioxines vrij. Karina De Beule van Ovam: "Dwarsliggers mogen uitgevoerd worden voor hergebruik of recyclage, maar nu transporten richting Groot-Brittannië gaan om gebruikt te worden als brandstof voor mkz-verbrandingen, voeren we de controles aan alle grensposten op." In Vlissingen houdt de Nederlandse douane momenteel tien ladingen van naar schatting 23 ton tegen. Zolang de douaneautoriteiten geen schriftelijk bevestiging krijgen van Britse invoerders dat de materialen niet voor ongecontroleerde verbranding in openlucht gebruikt worden, kunnen de transporten niet het kanaal over. De Beule: "In samenwerking met het Centraal Bureau voor Opsporingen, sectie leefmilieu werden inmiddels twee pv's opgesteld terwijl andere ladingen nog onderzocht worden. Ook wanneer blijkt dat de ladingen officieel voor hergebruik uitgevoerd worden, maar de kwaliteit van de materialen geen hergebruik toelaat, mogen de transporten er niet door."

Volgens Ovam spreken opkopers van dwarsliggers van een duidelijke stijging van de vraag naar het afgedankte houten spoorwegmaterieel. Uit grenscontroles blijkt verder dat naast materiaal uit België ook Oost-Duitse dwarsliggers gesignaleerd werden bij controles op de weg naar Nederlandse havens.

Jaarlijks doet de NMBS veertig- à vijftigduizend zware houten bills of dwarsliggers van de hand. Stuk voor stuk zijn die behandeld met een petroleumderivaat dat rotting van de houten balken tegengaat. Hoewel het gros van de balken hergebruikt wordt bij aanleg van industriële treinlijnen of gekocht wordt door tuincentra, meldden opkopers aan Ovam de sterk toegenomen vraag naar het materiaal vanuit Groot-Brittannië. "Blijkbaar is er in Groot-Brittannië op dit moment een gebrek aan brandstof en is men in het buitenland op zoek naar brandbaar materiaal om alle mkz-kadavers te kunnen vernietigen. Maar wanneer de verbranding in openlucht gebeurt bij lage temperaturen en zonder filter, komen de kankerverwekkende stoffen in het milieu terecht. Ook particulieren mogen geen behandeld hout in de kachel of buiten verbranden."

De dienst leefmilieu van de directie voor de bestrijding van de criminaliteit tegen goederen (voordien dienst leefmilieu van het Centraal Bureau voor Opsporingen) volgt de richtlijnen van Ovam aan de grenzen. "Zowel in de Belgische havens als aan de grenzen met Nederland en Frankrijk houden controle-eenheden op het terrein transporten van houten spoorwegdwarsliggers tegen. Het is uiteindelijk Ovam dat beslist of het transport al dan niet door mag." (KBr)

Houten dwarsliggers worden illegaal naar Groot-Brittannië vervoerd om te dienen als brandstof bij mkz-verbrandingen

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234