Zaterdag 07/12/2019

Outcast vindt zijn weg terug

Belgisch videogamepionier Yves Grolet scoorde zeventien jaar geleden een prille hit met zijn game Outcast. Hij kon dat succes, door de woelige periode waarin de game-industrie toen plotseling belandde, niet meer herhalen. Maar nu waagt hij zich aan een remake.

Meer dan anderhalf decennium heeft Yves Grolet erover gedaan om een opvolger te maken voor Outcast, zijn game uit 1999 die uitgroeide tot een cultfenomeen dankzij de betoverende, vrij exploreerbare sf-wereld waarin hij de speler deed belanden. Maar in 2017 is het eindelijk zover met remake Outcast: Second Contact.

De game gaat uit van een relatief doorsnee sf-vertelling, waarin het spelerpersonage gestrand geraakt in een bedreigende parallelle wereld. Maar hij blonk destijds uit door het betoverende universum dat hij tentoonspreidde, en de manier waarop de speler daar de verste uithoeken van kon exploreren. "Eigenlijk wilde ik meteen doorgaan met een vervolg", zegt Grolet. "Maar de vorige is ondertussen te lang geleden: er is in die tijd een hele generatie van gamers ontstaan die er hoogstens vaag iets over hebben gehoord."

Woelig

In de jaren 80 begon Grolet, als tiener, al games te maken voor de Commodore 64-computer. Als twintiger in de jaren 90 had hij zijn eigen gamebedrijf Appeal uit de grond gestampt, en maakte hij samen met medeoprichters Yann Robert en Franck Sauer de oorspronkelijke pc-versie van Outcast voor het toenmalige Franse gamehuis Infogrames. Dat had grote plannen voor de game, maar een consoleversie werd uiteindelijk geschrapt en een vervolg kwam er nooit door een faillissement.

Grolet richtte de nieuwe studio Elsewhere Entertainment op, die in 2005 werd overgenomen door de Duitse groep 10Tacle Studios, maar die ging drie jaar later eveneens over de kop voordat de nieuwe game die Grolet in zijn mouw had zitten, Totems, op de markt kon komen. Daarna leidde Grolet enkele jaren Ama Studios, een nevenbedrijf van de Franse groep Ubisoft, waarvoor het bedrijf eenvoudige games voor de Xbox Kinect-bewegingscamera maakte. Toen ook dat bedrijf werd opgedoekt, ging hij als freelancer aan de slag voor verscheidene gamestudio's. En vatte hij stilaan het plan op om zijn eerste creatie verder te zetten.

Enige probleem: het zat 'vast' bij Atari, waarnaar Infogrames zich ondertussen had hernoemd na een overname van dat iconische gamelabel. Zoals dat wel vaker gebeurt, had Grolet in de late jaren 90 de eigendom op de titel afgestaan aan de uitgever. De hele videogamesector maakte intussen ook een woelige periode door, met een constante stroom van nieuwe technologieën, grote bedrijven die verbrokkelden, andere die uitgroeiden tot mogols, en een economische crisis die de hele industrie tijdelijk lam sloeg. Het gaf de Henegouwenaar weinig kans om zijn plan ten uitvoer te brengen.

Klimaat veranderd

"Ik werd verplicht om work for hire te doen, mijn kennis van gamedesign aan te wenden voor andere gamehuizen", zegt Grolet. "Intussen bleef ik proberen om de rechten op Outcast terug te kopen. Pas in 2012, toen het bedrijf onder nieuw bestuur kwam, kreeg ik mijn slag thuis."

Tegen die tijd was ook het algemene klimaat in de videogame-industrie helemaal veranderd. Door de groei van digitale distributiekanalen kwam de indiebeweging op gang: kleine gamebedrijven konden nu hun games rechtstreeks aan de consument verkopen, waardoor de marketing- en distributiekracht van een grote groep niet meer noodzakelijk was. Grolet richtte, samen met voormalige makkers Robert en Sauer, opnieuw een bedrijf op met de naam Appeal, met als allereerste wapenfeit een rechtstreekse heruitgave van de eerste game, in diens originele vorm, op pc-downloadwinkels Steam en Gog.

Met de opbrengsten daarvan begonnen ze aan de remake, wiens productie ondertussen wordt gefinancierd door het Franse gamebedrijf BigBen Interactive. "Die samenwerking zorgt ervoor dat we de game nu eindelijk ook op de consoles kunnen uitbrengen", zegt Grolet. "Bovendien hoefden we de intellectuele eigendom op de titel deze keer niet af te staan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234