Donderdag 22/08/2019

'Ouderen zijn die snelheid niet gewoon'

Het aantal fietsongevallen is de eerste helft van dit jaar met 23 procent gestegen. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) gaat onderzoeken of er een verband bestaat met het succes van de elektrische fiets. 'Dat verband is er zeker', zegt specialist
Jan Scherpereel.

Het gaat de slechte kant op met de veiligheid van fietsers in ons land. Dat leren ons de nieuwste cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, dat voor de eerste zes maanden van dit jaar 3.831 fietsongevallen registreerde, oftewel een stijging van 23 procent tegenover vorig jaar. De drastische stijging houdt volgens het instituut mogelijks verband met een ander, op zich misschien wel gezond fenomeen: het succes van de elektrische fiets.

Van deze fiets werden in België vorig jaar ongeveer 50.000 exemplaren verkocht. Voorspeld wordt dat de markt de komende jaren alleen maar zal groeien. Een succesverhaal dus, al hangt er mogelijk ook een donkere wolk boven.

Subjectief gevoel

Zorgt het succes van de elektrische fiets voor een stijgend aantal fietsongevallen in ons land? De BIVV wil de kwestie onderzoeken door binnenkort een aantal 65-plussers door Brussel te laten rijden, één keer met een elektrische en één keer met een reguliere fiets. Op basis van camerabeelden zal het BIVV vervolgens een analyse maken van de potentiële gevaren.

"We willen dit onderzoek doen om een subjectief gevoel over de veiligheid van de elektrische fiets te objectiveren", zegt BIVV-woordvoerder Koen Peeters. "Vandaag organiseren diverse seniorenverenigingen cursussen veilig rijden met de elektrische fiets. Het grote succes van die cursussen doet ons vermoeden dat nogal wat gebruikers die fiets als onveilig ervaren. Ons onderzoek moet duidelijk maken of dat gevoel terecht is, en wat we er eventueel aan kunnen doen."

Onzinnig lijkt zo'n onderzoek op het eerste gezicht zeker niet. Elektrische fietsen rijden sneller, en worden - hoewel de gemiddelde leeftijd van de gebruiker snel zakt - voornamelijk door de al wat oudere fietser gebruikt. Uit de nieuwste statistieken blijkt dat vooral bij die wat oudere fietser het aantal ongevallen toeneemt.

Volgens Jan Scherpereel, een verkeersspecialist die, onder meer in opdracht van ouderenbeweging OKRA, cursussen omtrent veilig elektrisch fietsen organiseert, moeten we dan ook niet twijfelen. "De stijging van het aantal fietsongevallen heeft ongetwijfeld te maken met het succes van de elektrische fiets. Veel mensen kopen een elektrische fiets omdat ze met een gewone fiets niet meer vooruit geraken. Vaak hebben ze al een paar jaar niet meer op de fiets gezeten, waardoor ze het fietsen niet meer gewend zijn. Het is zeker niet vanzelfsprekend om dan plotseling op een fiets te gaan zitten die gemiddeld minstens zes kilometer per uur sneller is en minstens tien kilo zwaarder weegt."

"Vooral bij het op- en afstappen en bij het aansnijden van bochten wil het wel eens misgaan", zegt Scherpereel. "Vaak worden de bochten door de hoge snelheid te kort aangesneden, of net te ruim, waardoor de fietsers in het midden van de rijweg terechtkomen. Vergeet ook niet dat het meestal om wat oudere mensen gaat. Ze horen en zien wat minder goed, en ook hun reactiesnelheid is niet meer wat ze ooit is geweest."

Voor een extra gevaar zorgen volgens Scherpereel de automobilisten. "Want ook voor hen is het wennen. Ze zijn het nog niet gewoon dat oudere dames zich tegen zulke snelheden verplaatsen, en denken daarom dat ze nog tijd genoeg hebben om hun afslag te nemen. Met alle gevolgen van dien."

Verplichte cursus

Scherpereel pleit om al die redenen voor een verplichting van de fietshelm. "Het aantal ongevallen zal daardoor niet dalen, maar de impact ervan wel."

Een verplichte cursus veilig elektrisch fietsen lijkt Scherpereel niet haalbaar, en is ook volgens BIVV-woordvoerder Koen Peeters niet aan de orde. "Eerst moeten we de resultaten van ons onderzoek afwachten. Bovendien rijden de meeste elektrische fietsen niet sneller dan 25 kilometer per uur. Voor die snelheden heb je ook als bromfietser geen rijbewijs nodig. En het kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn om hier één bepaalde bevolkingsgroep te viseren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden