Maandag 24/01/2022

Oude en nieuwe creaties sieren opera in Vlaanderen

opera

het nieuwe seizoen van de vlaamse opera

Beelden uit het oude Griekenland sieren de nieuwe seizoensbrochure van de Vlaamse Opera. Dat verwijst ongetwijfeld naar de nieuwe opera Achilleus van Wim Henderickx, die volgend jaar in première gaat. 'Een jaar van creaties', belooft Marc Clémeur, maar dat mag wel met een korrel zout genomen worden.

Antwerpen-Gent / Van onze medewerker

Stephan Moens

Achilleus belooft inderdaad in vele opzichten een nieuwigheid te worden. "Een opera voor jongeren", wilde Henderickx maken, "zonder enige toegeving in de muzikale taal, zonder de betutteling die jongeren moeten ondergaan in de musical en de beeldcultuur, maar wel aansluitend bij die cultuur, dus met video en elektronica. Het wordt een hard verhaal, met veel conflicten, geweld en oorlog." In Imme Dros vond Henderickx naar eigen zeggen de gepaste librettist, in Jacob Schokking de juiste regisseur en videokunstenaar. HETPALEIS en Muziektheater Transparant zijn de coproducenten van iets wat de ambitie heeft een grote stap vooruit te zetten in het genre van de jongerenopera.

Een creatie voor België is Powder Her Face van de jonge Engelse componist Thomas Adès, een intieme opera over het verval van een oude hertogin in haar hotelkamer. Omdat het een kleinschalige opera is, speelt hij in Gent in de Vooruit en in Antwerpen in de Rode Zaal van deSingel. L'Amour des trois Oranges van Prokofiev werd in Vlaanderen tot nu toe ook nagenoeg nooit gespeeld. Het stuk zal te zien zijn in een productie van Andreas Homoki uit de Komische Oper van Berlijn; de rol van de koning wordt vertolkt door de jonge Vlaamse bas Kurt Gysen.

Eveneens onder de noemer 'creaties' plaatst Clémeur een eeuwenoud stuk, namelijk Ariodante, een van de sterkste opera's van Haendel. Christoph Poppen dirigeert en David Alden regisseert deze coproductie met ENO in Londen en WNO in Cardiff.

De nieuwe chef-dirigent Ivan Törzs zal een nieuwe productie van Beethovens Fidelio dirigeren, waarin de jonge regisseur Francisco Negrin debuteert, die het stuk wil zien vanuit het perspectief van Leonore, "die lichtstraal in de duisternis". Ook in een tweede nieuwe productie is Törzs aan het werk: La Traviata van Verdi, waarin de Britse regisseur Martin Duncan voor het eerst naar hier komt.

Na lange afwezigheid is ook nog eens een Franse opera te horen: Werther van Massenet. Daartoe werd de al wat oudere maar heel goed doordachte Willy Decker-productie van de Nederlandse Opera ingekocht.

Tot slot twee reprises: de bejubelde Così fan tutte van Guy Joosten (ditmaal gedirigeerd door Jos Van Immerseel) en Puccini's Trittico in de regie van Robert Carsen, die destijds te lijden had onder de vergelijking met de heel sterke Munt-productie van Stein Winge. Benieuwd hoe dat er na enkele jaren uitziet.

Ivan Törzs zal zijn eigen accenten zetten in de symfonische programmering en dat betekent vooral veel Duitse muziek uit de negentiende eeuw (Brahms, Mahler) en een opening naar de Amerikaanse muziek van de twintigste eeuw (Elliott Carter). De liedrecitals zijn bijzonder riant bezet (met onder anderen Ian Bostridge, Barbara Bonney en Dmitri Hvorostovski) en zijn vanaf dit jaar voor opera-abonnees tegen een gunstprijsje te krijgen.

Naar goede gewoonte zijn er nog een hele reeks rand- en gastactiviteiten. Clémeur ziet met name voor het gebouw in Gent met zijn vele bal- en redoutezalen een taak als kunstencentrum weggelegd; eventueel zou dat ertoe kunnen leiden dat er in Gent wat minder operavoorstellingen te zien zijn (tenminste als het kerntakendebat ertoe leidt dat de Vlaamse Gemeenschap de enige subsidiënt van de opera wordt en de pariteit tussen Antwerpen en Gent geen absolute must meer is). Die discussie wordt zeker ook een opdracht voor de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, Hugo Schiltz, die nochtans "geen sensationele verklaringen" wilde afleggen en toegaf dat hij "geen bijzondere kwalificaties op muzikaal gebied" meebrengt.

De seizoensbrochure is verkrijgbaar bij de Vlaamse Opera in Antwerpen (03/202.10.11) en Gent (09/268.10.11); ww.vlaamseopera.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234