Donderdag 22/10/2020

Antwerpen

Oude diesels weren doet luchtkwaliteit geen goed in Antwerpen

Sinds februari geldt in Antwerpen een lage-emissiezone.Beeld Wouter Van Vooren

Sinds 1 februari mogen vervuilende auto's Antwerpen niet meer in. De bedoeling: zo de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Maar nu blijkt dat de fijnstofgrens sinds de invoering van de lage-emissiezone op verschillende plaatsen in de stad vaker werd overschreden dan ervoor. Volgens de stad geven die cijfers een vertekend beeld. 

Twaalf keer werd het daggemiddelde voor fijn stof  tussen januari en juni al overschreden op Linkeroever. In heel 2016 was dat acht keer. In Park Spoor Noord stond de teller na het eerste half jaar van 2017 op zestien. Vorig jaar werd daar 'slechts' negen keer meer dan 50 microgram per kubieke meter fijn stof gemeten. Ook op drie andere plekken in de stad ging de luchtkwaliteit erop achteruit, blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) aan parlementslid Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) waarover Gazet van Antwerpen vandaag bericht.

De resultaten zijn bijzonder opmerkelijk, aangezien Antwerpen op 1 februari de lage-emissiezone (LEZ) invoerde. Sindsdien mogen vervuilende wagens de stad niet meer in. Vooral voor diesels is de norm streng geworden: alleen wagens met een EURO 4-norm of hoger geraken nog probleemloos binnen. 

Vertekend beeld

Maar volgens de stad geven de resultaten een vertekend beeld. Een half jaar is te kort om degelijke conclusies te trekken, luidt het. Dat geeft ook minister Schauvliege aan. Maar bovenal werd er nu enkel gekeken naar PM10, de grovere component van fijn stof, waar lokaal verkeer weinig invloed op heeft, volgens de stad. 

Roet is volgens het stadsbestuur veel relevanter en volgens de eerste gegevens zijn de resultaten daar wel lichtjes positief. “Ik vind het ongehoord dat er zo lichtzinnig wordt omgesprongen met foutieve interpretaties die het draagvlak ondermijnen van een belangrijke gezondheidsmaatregel voor Antwerpen”, stelt schepen voor leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). 

Gevaarlijker

Roet is inderdaad een relevantere parameter om de impact van luchtkwaliteit op de gezondheid te meten, bevestigt Jonathan Lambregs van de Bond Beter Leefmilieu. "PM2,5 oftewel roet komt rechtstreeks in onze bloedbaan terecht en is daarom veel gevaarlijker. Als blijkt dat het roet in de lucht effectief daalt, dan is dat zeker goed nieuws. En dan zouden de voorwaarden voor de toegang tot de stad best nog verder verstrengd worden", meent hij.

Al zal de LEZ alleen niet volstaan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, voegt professor Mobiliteit Dirk Lauwers (UAntwerpen en UGent) eraan toe. "Om te beginnen omdat we weten dat wagens die voldoen aan de nieuwe euronormen niet noemenswaardig beter scoren op het vlak van uitstoot dan hun voorgangers. Bovendien komt veel fijn stof niet alleen via de uitlaat vrij, maar ook via de banden en bij het remmen.  Als je dan ook nog eens weet dat het verkeer in Antwerpen toeneemt in plaats van daalt en dat ook de files niet verminderen, dan is dit resultaat niet verwonderlijk. De kleine winst die je kan boeken met de LEZ, wordt helemaal teniet gedaan door die andere factoren."

Eindhoven

In het buitenland hebben ze dat ook ondervonden. In Eindhoven trok het stadsbestuur deze week nog de conclusie dat enkel een lage-emissiezone geen zoden aan de dijk zet. Enkel door het drastisch terugschroeven van het autoverkeer in de stad kan er echt vooruitgang geboekt worden, meent het stadsbestuur daar.

In Antwerpen worden zulke maatregelen vooralsnog niet overwogen. "Natuurlijk moedigen wij alternatieven wel aan, maar we vinden dat de auto nog steeds zijn plaats heeft in de stad. Hoe iemand zich wenst te verplaatsen, blijft een vrije keuze", luidt het op het kabinet van Ait Daoud. "We werken momenteel zeker niet aan een plan om de auto uit de stad te weren."

Precies dat is een doorn in het oog van de oppositie. Sp.a is in een reactie op de eerste resultaten van de LEZ niet te spreken over het beleid van het stadsbestuur. De socialisten verwijten schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) dat hij de inspanningen van Ait Daoud teniet doet met zijn "auto's-zijn-welkombeleid". Dat is er volgens sp.a op gericht om bezoekers van de stad zo dicht mogelijk naar het centrum te laten rijden. "We kunnen hier rustig spreken over de stofwolk van Kennis die de Antwerpenaars dagelijks mogen inademen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234