Maandag 01/03/2021

Oud worden is niet voor mietjes

Een mens is nooit te oud om eens iets anders te proberen, moet Dustin Hoffman gedacht hebben. En dus regisseerde hij op zijn 75ste zijn eerste film.

Dat werd de tedere en elegante ensemblekomedie Quartet, waarin de gemiddelde leeftijd van de cast rond die van de debuterende regisseur ligt. Of had u misschien een met explosies, achtervolgingen en digitale effecten volgestopte stripverfilming verwacht?

De locatie is Beecham House, een Brits tehuis voor gepensioneerde operazangers en muzikanten. Allemaal artiesten met bijbehorende grote ego's en dat blijkt er, met ouder worden, zeker niet beter op te worden.

La Donna e Mobile

Het scenario werd geschreven door Ronald Harwood, die daarvoor zijn eigen toneelstuk adapteerde, net zoals hij dat indertijd ook deed met The Dresser, waarin eveneens ouderdom centraal stond. In Quartet is de toon lichter, maar zeker niet altijd luchtig, want in het bejaardentehuis zijn ouderdomskwaaltjes en vastlopende geheugens natuurlijk dagelijkse prik. Maar de algemene teneur is er een van: 'Laat ons er toch maar de moed inhouden'.

Eén van de personages brengt trouwens op een bepaald moment de bekende boutade van Hollywoodlegende Bette Davis ter sprake, namelijk: "Old age ain't no place for sissies". Watjes zouden zich in zelfbeklag wentelen, maar dat zou zonde zijn van de weinige tijd die de bewoners van Beecham House nog rest.

Onder de pensiongasten bevinden zich drie leden van wat ooit een beroemd kwartet was, dat indertijd furore maakte met uitvoeringen van de Verdi-opera Rigoletto in Covent Garden. En dan duikt daar plots het vierde lid op, de sopraan Jean Horton (rol van Maggie Smith). Eens een diva, altijd een diva. Veel zin om met haar vroegere collega's te socializen heeft ze niet. Toch wil voormalig regisseur Cedric Livingston (rol van Michael Gambon) het Rigoletto-kwartet nog eens samen laten optreden voor een geldinzamelingsactie, want Beecham House zit financieel in slechte papieren en kan dus zeker wat extra steun gebruiken.

Zal het kwartet toch nog eens samen optreden? En zal men er in slagen Beecham House van het faillissement te redden? Wat dacht u? Dit is geen thriller, maar een charmante en vlot vertelde kroniek over herinneringen en levenservaring. Over waardig en gracieus ouder worden. In het aanschijn van de dood, jawel, maar toch met de hoop en de bedoeling om er vooralsnog het beste van te maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234