Vrijdag 23/10/2020

Oud concept in een nieuw kleedje

Joe Cocker was ijzersterk, Shaggy bracht een set met weinig pit

Evenement l Weinig verrassende feesteditie van night of the Proms HH

Wietske Vos

Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke, de twee studenten die in 1985 de eerste Belgische Night of the Proms uit de grond stampten, vonden dat de twintigste editie van hun evenement 'de beste Proms ooit' moest worden. Ze kondigden een 'serieuze facelift' aan, maar het werd een traditioneel en bekend concept in een iets ander kleedje, waarvan de snit en de kleur niet helemaal konden bekoren.

Aan de affiche lag het in ieder geval niet, daarop prijkten aantrekkelijke namen als Joe Cocker, Shaggy en vooral soullegende James Brown. Zoals steeds stonden ook nu artiesten op het podium wier gloriedagen al een tijdje voorbij zijn, maar het zijn wel entertainers van de bovenste plank. Tot zover dus niet veel nieuws onder de zon.

Toch werd vrijdagavond bij de eerste noot al duidelijk dat er iets veranderd is. Geen Also sprach Zarathustra van Richard Strauss als openingsstuk deze keer, wel Toccata & Fuga van Bach, met een oorverdovend orgel. De organisatoren hadden duidelijk aan de keuze van de klassieke stukken gesleuteld, iets wat alleen maar toe te juichen valt. Elk jaar opnieuw naar dezelfde stukken luisteren, gaat zelfs de mensen die voor de traditie naar de Proms komen vervelen. Later op de avond weerklonken nog het hoofdthema van de film Star Wars en zelfs een korte versie van het allegro uit de Nieuwe Wereld-symfonie van Antonin Dvorak. Een poging om pop en verscheidene klassieke stukken te mengen, werd echter een fiasco: de mix van de Bolero van Ravel, Conquest of Paradise van Vangelis en de Carmina Burana van Carl Orff klonk als een kakofonie. Daarnaast kwam toch weer het onvermijdelijk thema van het 'Slavenkoor' uit Nabucco van Verdi voorbij. Van die traditie kon blijkbaar niet worden afgeweken.

De komst van het gesproken woord vormde de tweede vernieuwing op de Proms. De poëzie deed haar intrede in de persoon van schrijfster Kristien Hemmerechts, die zich liet verleiden om voor 17.000 mensen drie gedichten van haar overleden echtgenoot Herman de Coninck voor te dragen. Dat deed ze krachtig, maar de organisatoren waren blijkbaar zo bang dat het publiek het te langdradig zou vinden dat ze de allerkortste gedichtjes hadden uitgekozen.

De gedichten, en alle andere acts, werden ook voor het eerst begeleid door beelden, geprojecteerd op een reuzenscherm achter het orkest. De meerwaarde van die beelden was meestal niet duidelijk, al waren de foto's uit de oude doos van Joe Cocker in een kleurige flowerpoweroutfit wel leuk.

Dit jaar stond de panfluit centraal, bespeeld door de naar de VS geëmigreerde Roemeen Damian. Hoewel te veel versterkt konden de toon, het spel en de muziek van deze virtuoos wel boeien. Tijdens het optreden van Joe Cocker bleek trouwens dat hij ook verrassend mooi accordeon kan spelen. Cocker stelde niet teleur met voorspelbare doch ijzersterk gebrachte songs als 'N'oubliez jamais', 'One' van U2, 'You Can Leave Your Hat on' en 'Unchain my Heart'. Een goede zet was ook de surpriseact, nog zo'n niet te breken traditie. Dit weekend was de verrassingsgast Tony Hadley, voormalig zanger van de Britse formatie Spandeau Ballet en in 1996 al te gast op de Proms. Met 'Gold' en 'Through the Barricades' bewees hij nog steeds goed bij stem te zijn. Het optreden zonder veel pit van Shaggy stak schril af tegen de energieke en onweerstaanbare funk van James Brown, die met veel tamtam en eigen muzikanten het podium betrad en de zaal inpakte met 'Living in America', 'It's a Man's Man's Man's World', 'I Feel Good' en 'Sex Machine', dat zich niet echt leent tot een versie met orkest. Bij 'It's a Man's World' echter schoof het orkestarrangement dan weer wondermooi in de stem van James Brown. Meer van dat, de volgende keer.

Wat Night of the Proms Waar en Wanneer Nog tot 13 november in het Antwerpse Sportpaleis Info en kaarten www.notp.com of 070/345.345

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234