Woensdag 23/06/2021

Oud bier, nieuw plezier

Terwijl de nieuwe (micro)brouwerijen niet meer te tellen zijn, storten deze debutanten zich op bieren uit de tijd van toen. Ze brengen de oude Kerel, Wieze en Petre Devos op smaak met een vleugje van nu.

De resurrectie van Kerel

In het voorjaar werd de oude Kerel, heel symbolisch met kist en rouwstoet incluis, ten grave gedragen in Tielrode. Om plaats te ruimen voor zijn opvolgers.

Brouwerij Verbeeck-Back lag vijftig jaar stil, maar is nu dus terug. Met een nieuwe achterban en onder de naam VBDCK, thuis van - de gloednieuwe - Kerel. De familie De Cock, voorheen actief in de charcuterie, was klaar voor een nieuwe business. De pater familias zag het oude pand en was meteen verkocht. Zoon De Cock schoolde zich om tot brouwer, dochter Charlotte zou haar schouders onder het dagelijkse reilen en zeilen van de brouwerij zetten. "Vooraleer we ons in dat avontuur stortten, hebben we een paar studies laten doen en is er wel wat denkwerk aan vooraf gegaan", vertelt Charlotte. "Kunnen we dit wel? Zit er toekomst in familiebrouwerijen? Toen we uiteindelijk de oude kelders van de brouwerij leegmaakten, vonden we, tussen alle lege flesjes Kerel, ook twee volle authentieke exemplaren. Eentje bleek levensvatbare gistcellen te bevatten. Na vijftig jaar! Momenteel werken we aan een nieuw bier, op basis van die oude gist."

Zo lang wilden ze niet wachten om op de markt te komen, dus gingen ze eerder al met nieuwe smaken experimenteren. De lijn traditie en moderniteit trekt de familie De Cock door in alles. "We wilden niet het zoveelste Vlaamse bier zijn, we wilden iets totaal nieuws. Daarom ligt de grond voor enkele van onze brouwsels in de Amerikaanse traditie. De eerste experimenten lieten we heel veel mensen proeven, en zo konden we ze steeds verbeteren. Tot we een punt bereikten waarop het niet beter kon."

Vandaag bestaan er al zes Kerels, van een dark IPA (Indian Pale Ale) en een stout tot een bière de garde. Nummer zeven en acht, een biertje met sakegist van 15 graden, zijn in de maak. "Wij willen een basisassortiment behouden met een zestal bieren, maar ook snel vernieuwen en seizoens- en gelegenheidsbieren ontwikkelen."

Meer info via vbdck.be

Oktoberfest in Vlaanderen

Wieze anno 2017 ziet er hetzelfde uit als zijn voorouder uit het begin van de twintigste eeuw. Maar de smaken verschillen.

De geschiedenis van Wieze gaat terug tot voor de Eerste Wereldoorlog, toen het bier ambachtelijk en in familieverband werd gebrouwen. Zijn naam heeft het te danken aan de streek, een deelgemeente van Lebbeke. In de hoogdagen werd een pils aan het assortiment toegevoegd en werden de Wieze Oktoberfeesten opgericht. Door omstandigheden verdween de Oost-Vlaamse klepper aan het einde van de jaren 90. Dat een streekmonument met een lekkere bijsmaak zou verdwijnen, konden de Wiezenaars moeilijk verkroppen. Dus nam een hobbybrouwer naam en faam over en deed er zijn eigen ding mee.

Pas in 2014 kwamen huidig zaakvoerder Alexander Vanlerberghe en een extra duo op de proppen om het oude bier zijn glans en cadans van vroeger terug te geven. Vandaag bestaat brouwerij Wieze uit een driekoppig team. "Het gloednieuwe bier moest anders zijn, met een eigen insteek, maar met respect voor de traditie, met hetzelfde logo en dito merknaam", vertelt Gilles Van Den Driessche, verantwoordelijk voor de sales. "Daarom hadden we een testpanel van mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar om bieren blind te proeven. Op basis van hun opmerkingen hebben we onze receptuur ontwikkeld. Het resultaat zijn twee biertjes. De licht bittere tripel, een degustatiebier van 8,5 graden, haalde bij de lancering in 2014 brons op de Australian International Beer Awards en goud op de Brussels Beer Challenge. Het tweede biertje is een doordrinker. Een dry hopped-citrusbier. Ideaal in de zomer."

Vandaag ligt het duo in een 650-tal horecazaken, van Wieze tot etablissementen in Zwitserland en Nederland, en hebben ze een eigen hapje gecreëerd. "Wij geloven in foodpairing. Daarom hebben we een snack ontwikkeld. Een bladerdeeghapje met gerijpte Gouda-kaas, rode ajuintjes en knoflook."

Traditie en vernieuwing gaan hand in hand. "Branding is altijd belangrijk geweest. Zowel het logo als elk emaillen bord dat van Wieze te vinden is, is het werk van de vroegere huiskunstschilder. Vandaag hebben wij een huiscartoonist, die spreekt ook een jonger publiek aan. Zijn tekeningen worden gebruikt bij events, beurzen of op onze sociale media." Ze dromen nog van uitbreiding, en over de terugkeer van de Wieze Oktoberfeesten. "Met een speciaal editiebier natuurlijk."

Check het aanbod via wiezebier.be

De comeback van Oudenaards bruin

Na 45 jaar stilte herovert Petre Devos de harten van de bierdrinker. Met een reconstructie van hun Oudenaards bruin én een gloednieuwe opvolger.

De roots van Petre Devos liggen in het Oudenaarde van de negentiende eeuw. Het originele bier is een bruine versie. Het was Emmanuel Pêtre, vierde generatie, die op zoek ging naar de oude recepturen, verspreid over verschillende in mysterie gehulde familiezolders. Volledige recepten vond hij niet, wel aanknopingspunten. Technische knowhow vond hij bij de broers Vandermeersch, oude vrienden van de familie. Vandaag is het Edward Vandermeersch, een ingenieur die zich omschoolde tot brouwer, die aan de installatie van Petre Devos staat. Emmanuel staat aan de kantlijn, geeft advies en bepaalt de strategische richting. "Van bij het begin was het de bedoeling om een reconstructie te maken van het authentieke bier. Geen evidentie, tot we een oude verzegelde fles terugvonden. Na onderzoek bleken de gistcellen in goede conditie om zich opnieuw voort te planten. Ondertussen hebben we enkele proefbrouwsels gemaakt en hopen we binnenkort naar een groot volume te gaan. De bedoeling is ons bruin bier eind 2017 op de markt te brengen. We voelen dat de terugkeer van Petre Devos iets losmaakt bij mensen in Oudenaarde. Het leeft. Velen zitten er op te wachten."

Intussen creëerde Edward ook een jonge versie van Petre Devos. Een fris, donkerblond exemplaar op basis van oldskool pilshop en newskool Amerikaanse citrushop. "Met dit nieuwe bier willen we de brug slaan tussen de oude en nieuwe bierwereld. Als die elkaar vinden, zullen we geslaagd zijn."

Ook de verdere richting van Petre Devos ligt in die lijn. "We zijn in gesprek met een wijnhandelaar voor de creatie van een premium Petre Devos, een bier dat minstens enkele maanden zal rijpen op rodewijnvaten. Met deze samenwerking hopen we onze kennis te delen en elkaar naar een hoger niveau te tillen. Onze ambitie bestaat erin opnieuw een vaste waarde te zijn in de streek. Een eigen brouwerij zou fijn zijn, maar een mooi volume creëren en weer in het hoofd en hart van de bierdrinker zitten, is belangrijker."

petredevos.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234