Woensdag 01/02/2023

'Où est mon caméraman?'

Net toen enkele tientallen fotografen, verslaggevers en cameraploegen de achtervolging hadden ingezet op Merry Hermanus, stond een journaliste van de RTBF, de microfoon in aanslag, een beetje hulpeloos rond te kijken. 'Où est mon caméraman?' vroeg ze zich luidop af. Over dergelijke praktische problemen hoefde regisseur Willem Wallyn zich gisteren aan het Justitiepaleis in Brussel geen zorgen te maken - of misschien juist wél. Hij had er namelijk zes ter beschikking en die moesten, met hun even kleine als hoogtechnologische digitale Handycams, zoveel mogelijk opnames maken van de mediaheisa bij het begin van het Agusta/Dassault-proces.

Bij elf van de twaalf beklaagden kwam het er voor dat half dozijn cameramannen op aan, net als voor de rest van het verzamelde persleger, bijzonder goed uit te kijken wie op welk moment en vanuit welke hoek het Justitiepaleis zou naderen. Maar voor de twaalfde beklaagde, Luc Wallyn, konden (alleen) zij op zeker spelen. Zijn aankomst, in gezelschap van acteur Peter Van den Begin, was namelijk op voorhand zorgvuldig geënsceneerd: vanuit de parking onder het Poelaertplein, links het plein over, schuin de vele trappen op en zo via de hoofdingang naar binnen. Alles verliep zoals gepland. Gelukkig maar, want dit was duidelijk een one take-situatie.

Zoals vorige week al in deze krant gemeld werd, is Willem Wallyn bezig met een speelfilmproject (met als werktitel Film 1) dat zich afspeelt tegen de achtergrond van het Agusta/Dassault-proces, waarin zijn vader dus een van de beklaagden is. De film wil, in de woorden van Willem Wallyn, "geenszins een apologie van mijn vader zijn. De feiten waarvoor hij moet verschijnen, zijn van geen belang voor de film. Het proces wordt enkel gebruikt als situering en tijdsindicatie. Van verdediging van om het even wie voor om het even wat met betrekking tot de affaires kan geen sprake zijn. Het gaat mij over de gevolgen van berichtgeving, anders niets".

De film wil het verhaal vertellen van een jonge advocaat, die Piranha genoemd wordt omdat hij er alles voor over heeft om een zaak te winnen. Zelf heeft hij duidelijk geen problemen met die bijnaam. Waar hij blijkbaar wél moeite mee heeft, is de volgens hem ongenuanceerde manier waarop zijn vader, beklaagde in een megaproces, door de media behandeld wordt. Hij maakt zichzelf wijs dat hij gerechtigheid wil, maar in feite aast hij op wraak. Daarom gijzelt hij, met de hulp van enkele vrienden, een televisiejournalist die met de verslaggeving over die gerechtszaak bezig is. De advocaat begint dan op zijn beurt het privé-leven van de verslaggever uit te spitten en de resultaten van zijn 'onderzoeksjournalistiek' openbaar te maken. Uiteindelijk zal de advocaat moeten erkennen dat hij in feite net dezelfde technieken gebruikt die hij de journalist verwijt.

De rol van de zoon-advocaat wordt vertolkt door acteur Peter Van den Begin, die gisteren naast (film)vader Luc Wallyn en (letterlijk) in de kleren van zoon Willem de trappen van het Justitiepaleis opstapte. De rol van de televisiejournalist zal gespeeld worden door Herbert Flack. Voor de personages van de twee vrienden doet Willem Wallyn een beroep op zijn eigen vriendenkring, namelijk David Steegen (die onlangs nog te zien was in de film Dief!) en Frank van der Linden, ook bekend als lid van De Mens. In de cast vinden we verder de namen terug van Tine Van den Brande, Carl Ridders en Pascale Bal.

Vader Luc Wallyn speelt dus zijn eigen rol in de film van zijn zoon. Zonder enige restrictie of voorbehoud? "Hij heeft niet eens het scenario gelezen", antwoordt de regisseur rustig. "Hij vertrouwt mij."

De cameramannen die Willem Wallyn gisteren had opgetrommeld waren voornamelijk afkomstig van Canal+, de betaalzender waar de ex-advocaat momenteel als filmadviseur werkt. De onderdompeling in het chaotische en frenetieke mediacircus maakte hen zichtbaar enthousiast. "Ik heb hem perfect", jubelde een van hen. "Ik weet alleen niet wie het is." En een andere was zo in de wolken over zijn registratie van de aankomst van Willy Claes, dat hij meteen - bij wijze van grap - aan een VTM-cameraman vroeg of die de opname niet wou kopen. Even later stonden beide mannen, in de viewfinders van hun respectieve camera's, de opnames te vergelijken. De grens tussen fictie en werkelijkheid was zelden zo dun.(Jan T.)

'Mijn vader heeft niet eens het scenario gelezen - hij vertrouwt mij'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234