Zaterdag 29/02/2020

Oscar houdt van 'echte' verhalen

Hollywood mag dan wel dé plaats zijn van make-believe as the leading industry, maar de leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (Ampas), die jaarlijks hun Oscars uitdelen, lijken steeds meer geïnteresseerd in 'echte' filmverhalen. Voor deze 73ste editie werden maar liefst acht acteurs en actrices genomineerd voor hun vertolking van de meest uiteenlopende, biografische rollen.

Los Angeles / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Bij dat cijfer acht werd zelfs geen rekening gehouden met nominaties voor vertolkingen, die alleen maar 'geïnspireerd' werden door echt bestaande personages, zoals dat het geval is voor het 'autobiografische' verhaal van regisseur Cameron Crowe in Almost Famous. Voor die film zijn zowel Frances McDormand (als de moeder) en Kate Hudson (als groupie Penny Lane) in de running voor de Oscar van beste vrouwelijke bijrol. De krant USA Today rekende inmiddels uit dat van de 200 acteernominaties die in de loop van de jaren '90 toegekend werden, er vijftig gingen naar vertolkingen van 'echte mensen'. Enkele voorbeelden slechts: Liam Neeson en Ralph Fiennes voor Schindler's List, Daniel Day-Lewis, Pete Postlethwaite en Emma Thompson voor In the Name of the Father, Nigel Hawthorne en Helen Mirren voor The Madness of King George, Judi Dench voor Shakespeare in Love; Martin Landau voor zijn rol als Bela Lugosi in Ed Wood, Robert Downey Jr. voor Chaplin, Geoffrey Rush voor Shine, Hilary Swank voor Boys Don't Cry; Denzel Washington voor Malcolm X en voor The Hurricane; Warren Beatty, Harvey Keitel en Ben Kingsley voor Bugsy, Cate Blanchet voor Elizabeth; Jeremy Irons voor Reversal of Fortune enz.

De acht 'echte mensen'-genomineerden van de 73ste Oscar-editie zijn Julia Roberts als het titelpersonage en Albert Finney als advocaat Ed Masry in Erin Brockovich; Ed Harris als de schilder en Marcia Gay Harden als zijn vrouw Lee Krasner in Pollock, over de beroemde Amerikaanse action painting-artiest; Willem Dafoe als de Duitse acteur Max Schreck in Shadow of the Vampire (over de verfilming van de Duitse vampierenklassieker Nosferatu); Geoffrey Rush als Markies de Sade in Quills; Joaquin Phoenix als de decadente keizer Commodus in Gladiator; en ten slotte Javier Bardem als de Cubaanse dichter Reinaldo Arenas in Before Night Falls.

De verklaring voor die toename is vrij eenvoudig: er worden nu eenmaal meer biopics gemaakt. Die nieuwsgierigheid naar en interesse voor het lief en leed van bestaande (historische of nog levende) personen beperkt zich uiteraard niet tot het filmbedrijf. Ook gespecialiseerde televisiestations zoals Biography en The History Channel kunnen zich verheugen in een groeiend aantal kijkers.

Daarnaast is er het feit dat het 'based on a true story'-element aan een filmverhaal automatisch meer realiteitswaarde geeft en dat acteurs/actrices graag hun tanden zetten in zo'n 'echt' personage, dat hen meestal ook de kans geeft om een uitgebreid register van emoties tentoon te spreiden. Volgens Emanuel Levy, auteur van Oscar Fever: The History and Politics of the Academy Awards, zorgen dergelijke vertolkingen meestal voor een zeker prestige en blijken de leden van de Academy vaak onder de indruk van de "eccentricity and flamboyance" die in dergelijke rollen gedemonstreerd kunnen worden.

Terwijl veel biografische films zich vroeger concentreerden op historische personages, beroemde atleten of charismatische showbizzfiguren, werd er sinds het succes van de gangsterfilm Bonnie and Clyde uit 1967 een soort kentering waargenomen, zodat bepaalde personen, die niet meteen als brave burgers beschouwd konden worden, ook steeds vaker het onderwerp van biopics werden, zoals de bankrover (vertolkt door Al Pacino) in Dog Day Afternoon, de bokser Jake LaMotta (door Robert De Niro in Raging Bull) of president Nixon (door Anthony Hopkins) in de naar hem genoemde film.

Kortom, de aanbeveling van de krant USA Today voor acteurs/actrices die dromen van Oscar-roem, lijkt wel degelijk steek te houden: "Get real!"

Film

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234