Dinsdag 09/03/2021

Oscar begeert hoertjes

Op basis van de afgesloten weddenschappen oordelen de meeste bookmakers dat Peter Jackson zondagnacht minstens met de Oscars voor beste film en beste regie naar huis gaat voor het laatste deel van zijn LOTR-trilogie. Voor de beste acteur houden de pronostieken het fiftyfifty op Bill Murray (voor Lost In Translation) en Sean Penn (Mystic River). In de beste-actricecategorie is Charlize Theron de grote favoriete. Zij speelt in Monster van de debuterende cineaste Patty Jenkins de seriemoordende prostituee Aileen.

Prostitutie wordt niet alleen vaak omschreven als het oudste beroep ter wereld, hoeren blijken ook traditionele Oscar-liefjes te zijn. Dat was al zo bij de eerste uitreiking, op 16 mei 1929 (voor de films uit 1927 en 1928), toen Janet Gaynor bekroond werd voor haar Napolitaanse rol in Street Angel van Frank Borzage. In 1995 waren niet minder dan drie van de tien genomineerde actrices in die sector actief. Enerzijds was er Mira Sorvino, die in de categorie beste bijrol gelauwerd werd voor haar hoerenrol in Mighty Aphrodite van Woody Allen, anderzijds waren zowel Sharon Stone als Elizabeth Shue in de running voor een Oscar als beste actrice, voor hun werk in respectievelijk Casino van Scorsese en Leaving Las Vegas van Mike Figgis. Maar uiteindelijk moesten ze het allebei toch afleggen tegen de non van Susan Sarandon uit Dead Man Walking.

Brave meisjes of vrouwen, die door allerlei ongelukkige omstandigheden tot een zondig leven werden gedwongen, blijken ook vaak op Oscar-sympathie te kunnen rekenen. Zo werd Helen Hayes in 1932 gelauwerd als beste actrice in de film The Sin Of Madelon Claudet, waarin ze als liefhebbende moeder werkelijk alles opoffert opdat haar onwettige zoon een degelijke opleiding zou kunnen volgen en dokter worden.

Voor haar rol als professional hostess in From Here To Eternity (1953) kreeg Donna Reed een Oscar voor beste bijrol en van haar kant kreeg Elizabeth Taylor een Oscar als beste actrice voor haar call-girl-vertolking in Butterfield 8 uit 1960. De titel verwijst trouwens naar haar telefoonnummer. En natuurlijk was er ook nog de Oscar-winnende vertolking van Jane Fonda in Klute uit 1971 en die van Kim Basinger (als beste bijrol) in L.A. Confidential uit 1997. (Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234