Woensdag 20/01/2021

Brussel Summer Festival

Orbital voor de derde keer herenigd: "Ik heb tenminste mijn broer terug"

Beeld Redferns via Getty Images

Vijf jaar geleden brak het broederduo achter Orbital “definitief” met elkaar, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na twee pijnlijke splits hebben Phil en Paul Hartnoll zich opnieuw met elkaar verzoend. “We konden ons niet als balorige pubers blijven gedragen.”

“Orbital, deel 3." Met enig gevoel voor zelfspot benoemt Phil Hartnoll (53) de nieuwste reünie van het legendarische electronicaduo. In 2004 en 2012 hield het fameuze tweetal met hun zaklampbrillen het zogenaamd finaal voor bekeken. Classics als ‘Chime’, ‘The Box’, ‘Halcyon and on and on’, ‘Satan’ en ‘Illuminate’ leken daarmee alleen nog een leven op album en in het collectieve geheugen beschoren.

Maar zopas brachten de broers het geweldige ‘Copenhagen’ uit, een gratis track waarmee Orbital voor een derde keer een doorstart forceert. “Een nieuwe plaat zit er ook aan te komen", verzekert Hartnoll. “Maar tot volgend jaar moet je nergens op hopen. Met ‘Copenhagen’ wilden we de fans gewoon iets geven om hun geduld te belonen. En ook om niet als nostalgie-act weggezet te worden op de festivals. Vijf jaar geleden stond een eerste versie van die track in de steigers, maar sindsdien is de song enorm veranderd. Verder heeft mijn broer Paul zo’n dertig demo’s rondslingeren, die hij voor soundtracks schreef of onder zijn eigen naam dacht uit te brengen. Misschien halen die tracks de plaat, mogelijk niet. Ik moet natuurlijk zien of ook ik het zal lusten. We hebben de neiging om het niet vaak eens te zijn met elkaar, zoals je wellicht ergens hoorde waaien.”

Hartnoll lacht, maar hij geeft meteen toe dat die grap niet zo ver van de waarheid is. “Toen we in 2014 aankondigden dat we onze lichtbrillen opnieuw aan de wilgen zouden hangen, spraken we al twee jaar niet meer met elkaar. Ik praat er eigenlijk liever nooit meer over, maar die split was heel… nasty. We waren even erg als de Gallagher-broertjes van Oasis, al maakten we onze ruzies nooit zo publiek als die twee. Wat Orbital twee keer de das heeft omgedaan, was dat we nooit gingen zitten om zaken uit te praten. We hadden een passief-agressieve relatie met elkaar. Daardoor stapelden de ergernissen zich almaar op, tot de bom barstte. Ik herinner me dat we iets zeiden in de trant van 'fuck you' waarop we vier jaar lang geen woord met elkaar hebben gewisseld. Het was volkomen ridicuul. En ellendig. Ik zag zijn kinderen niet eens meer, zelfs niet op Kerstmis. 

"Ik had het gevoel dat onze familie verscheurd was, en dat een prachtige carrière naar de knoppen was. Het was écht niet fraai, man. Nu proberen we eerlijker te zijn met elkaar, waardoor we op kousenvoetjes terug naar elkaar toegroeien. Wat voor mij vandaag het belangrijkst is? If worse come to worst, heb ik tenminste mijn broer terug.”

Wat Orbital zo uniek maakte, is dat de elektronica-pioniers altijd zijn blijven evolueren qua sound. De groep maakte eerst grote sier op illegale ravefeesten, maar voelde zich later ook niet te beroerd om andere genres te tackelen. Ze sampleden ‘Sober’ van Tool, maar net zo makkelijk ging Phil in zee met zijn schoonbroer David Gray, om met ‘Illuminate’ een hand te reiken aan mainstream pop. 

Toch zullen de fans van het eerste uur op Brussels Summer Festival aan het langste eind trekken, maakt Hartnoll zich sterk. “We spelen voornamelijk ouder werk. Anderzijds muteren die songs voortdurend, naargelang ons humeur van de avond. We moeten dus zorgen dat we het niet te bont maken. (lacht) Onlangs vertelden kennissen van Paul dat ze het zo jammer vonden dat we hun favoriete track niet hadden gespeeld. Hij viel compleet uit de lucht, want dat hadden we wél gedaan. Het probleem was: Paul staat live in voor de arrangementen, maar heb ik moeten verplichten om nog eens zélf naar onze platen te luisteren, want de live-versies durven al eens te hevig van het padje gaan. (lacht)

"Ach, we zijn natuurlijk altijd eigenzinnig geweest. In deze moderne tijden verklaart iedereen ons gek, maar we werken nog altijd het liefst met analoge synths. Die dingen kunnen helaas een rottig temperament hebben. Ze raken snel ontstemd, moeten lang warmdraaien en houden niet erg van kou of hitte. Geen idéé waarom we dit onszelf blijven aandoen, nu ik mezelf zo hoor spreken. (lacht) Maar weet je, we hebben een hoop lol met die instrumenten. Ik haat het zelf om hedendaagse elektronica-artiesten te horen die zich netjes aan de studioversie houden om niemand voor het hoofd te stoten. Waar is de opwinding? Waar het gevaar? Fuck it.

Memorabel

De elektronische pioniers van Orbital hebben zich natuurlijk jaren geleden al verzoend met de gedachte om de vreemde eend in de bijt te blijven. Memorabel was hun debuut in Top of the Pops bijvoorbeeld. In 1990 werden de broers uitgenodigd in het popprogramma, waarmee ze het startsein gaven voor de hausse van de ninetiesdance. “Een hilarisch optreden”, herinnert Hartnoll zich. “We stonden wat onwennig achter de knoppen, maar het publiek leek al helemààl van de kaart. Dance was toen du jamais vu in die show. Mensen stonden wat onhandig mee te klappen en te huppelen. (lacht) Op het podium hadden de tv-producers ook het briljante – kuch kuch – idee geopperd om een danseres neer te poten.”

Voor de geschiedenis of eeuwig afgaan

Betere herinneringen heeft hij aan Glastonbury, waarmee ze vier jaar later hun sterrenstatus ultiem zouden bevestigen. Het muziekblad Q en The Telegraph noemde die show achteraf zelfs een van de vijftig beste concerten in de hele geschiedenis. Alweer een reden om zaterdag naar Brussel Summer Fest af te zakken, dus. 

Die eerste Glastonbury-show was geschift, herinnert Hartnoll zich nog haarscherp. “Mijn broer Paul was ziek van ellende”, lacht hij. “We kregen hem maar met man en macht van de toiletpot. Ik was zelf ook zenuwachtig, hoor. Ik liep rond als een opgewonden Jack Russell. Dat heb ik trouwens nog steeds voor elk festival en concert. Maar toen voelden we dat we geschiedenis zouden schrijven, of pijnlijk zouden afgaan. Iedereen wilde weten of techno, house of ambient thuishoorden op een rockfestival. Vandaag is dat een bespottelijke gedachte – alles kan! – maar toen had ik echt gerekend op een boze menigte met rieken en toortsen. (lacht) Gelukkig voerde de show ons én het publiek naar de zevende hemel. Dat beloof ik ook in Brussel, trouwens.“

Orbital speelt 12/8 op Brussels Summer Festival. Die dag spelen ook o.a. GOOSE, Allez Allez en Milow.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234