Vrijdag 21/02/2020

Economie

Oranje bolwassing voor Delhaize

Delhaize kampt met dalende verkoopcijfers en ontevreden personeel.Beeld Wouter Van Vooren

Een dik jaar na de fusie heeft het Nederlandse Ahold ingegrepen bij Delhaize. Topman Denis Knoops moet opstappen en de Belgische supermarktketen komt onder het bewind van een Nederlander. Bovenaan op zijn to-dolijst: de omzet verhogen en producten op tijd in de winkel krijgen.

Dertien maanden geleden viel het verrassende nieuws binnen. Het Nederlandse Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, neemt Delhaize over. Hoewel de overname als een fusie tussen gelijken werd voorgesteld, groeide de vrees dat de Nederlanders snel hun invloed bij Delhaize zouden laten gelden.

Onterecht, want tot dusver hielden de Nederlanders zich zeer gedeisd, onder meer omdat de fusie juridisch nog altijd niet 100 procent rond is. Denis Knoops, de Belgische topman, kreeg op die manier een jaar tijd om Delhaize uit het sukkelstraatje te halen. Zonder succes. Ondanks het transformatieplan, waarbij 1.800 jobs sneuvelden, en nieuwe werkmethodes in de eigen winkels, is en blijft Delhaize België een zorgenkind voor zijn Nederlandse moeder.

2,5 euro per winkelkar

De verkoop daalt, vooral in de winkels in eigen beheer. Onder meer door onverwachte stakingen en de versnelde verfraaiingswerken van de supermarkten. Maar ook de rendabiliteit staat onder druk. Per winkelkar van 100 euro verdient Delhaize in ons land amper 2,5 euro. Bij Albert Heijn in Nederland is dat het dubbele. Voor Ahold-topman Dick Boer is de maat vol. Denis Knoops moet plaats ruimen voor de Fransman Xavier Piesvaux, die overkomt van de Amerikaanse supermarktgigant Walmart.

"Het feit dat Ahold kiest voor een topman die niet uit de Delhaize-gelederen komt, is een bewuste keuze", zegt retailexpert Gino Van Ossel. "Het wijst erop dat de Nederlanders verandering willen." Toch is Delhaize voor Piesvaux geen totaal onbekende, want tussen 2006 en 2015 bouwde hij Mega Image, de Roemeense dochter van Delhaize uit tot een keten van 500 winkels.

Weinig manoeuvreerruimte

Opvallend is dat Piesvaux niet de titel 'CEO' krijgt opgeplakt. Hij wordt officieel 'Brand president Delhaize België', en moet rapporteren aan Wouter Kolk (51), de 'golden boy' van Ahold. Deze vertrouweling van Dick Boer staat sinds 2015 aan het hoofd van Albert Heijn, en heeft die keten in korte tijd opnieuw een smoel gegeven, wat zich vertaalde in een stijgend marktaandeel. Dick Boer hoopt dat Kolk deze prestatie kan herhalen bij Delhaize en heeft hem benoemd tot 'operationeel directeur voor Nederland en België'.

Maar zal Kolk zijn succesformule van Albert Heijn kunnen overzetten op Delhaize? Experts hebben hun twijfels. Zo is het inschakelen van jobstudenten in Belgische winkels veel minder makkelijk dan in Nederland. Ook qua flexibele werkuren zijn de regels in ons land strenger. "Daarnaast heeft Kolk bij Delhaize ook weinig manoeuvreerruimte door de structuur van de Belgische markt, waar de onafhankelijke uitbaters een steeds belangrijker deel van de winst realiseren van het merk", zegt Pierre-Alexandre Billiet van het vakblad Gondola. Een ander succesingrediënt van Albert Heijn, een prijzenoorlog, lijkt geen oplossing voor Delhaize. "Dat is te vermijden, want dat zou ten koste gaan van hun marges", zegt Billiet.

Van Ossel gelooft evenmin in een vernederlandisering van Delhaize. "Delhaize wordt geen Belgische Albert Heijn", benadrukt hij. "Ik vermoed wel dat ze Delhaize betrouwbaarder en efficiënter willen maken. De winkeliers klagen nu vooral over leveringen die niet toekomen en producten die niet meer in voorraad zijn, waardoor soms rekken leeg blijven. Ook het personeel is niet tevreden met de nieuwe werkmethodes. De Nederlanders zullen nu nagaan waar het fout loopt, en hoe men dit kan oplossen. Intern zal er dus wel wat veranderen, maar de consument zal daarvan weinig merken."

Bij de vakbonden wordt de wissel aan de top met argusogen bekeken. "We kijken met bang hart naar de toekomst", geeft BBTK-vakbondsman Jan De Weghe toe. "Want wat gaat de nieuwe CEO doen? Hij zal met hetzelfde personeel verder moeten en ook moeten beseffen dat in België ander spelregels gelden dan in Roemenië en de VS."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234