Maandag 26/08/2019

Oranje-blauw: in 2011 kwart meer treinreizigers

Ondanks de oplopende communautaire spanningen heeft formateur Leterme een vijfde deelakkoord op zak. Oranje-blauw belooft een 'onderbouwd' milieu- en klimaatbeleid, met een superminister voor duurzame ontwikkeling als waakhond.

Door Gorik Van Holen

Brussel l De milieubeweging noemt de groene voornemens van Leterme en co. 'vaag' en 'teleurstellend'. Vooral dat de kerncentrales langer openblijven, komt hard aan.

"We hebben een onderbouwd programma om de CO2-uitstoot te reduceren en maatregelen ten gunste van het leefmilieu te nemen", zei Leterme bij de voorstelling van het akkoord. De uitvoering van dat beleid komt in handen van een klimaatminister, die de bevoegdheden over energie, mobiliteit, milieu en klimaat mag combineren. Vooral cdH zou azen op de portefeuille. Bond Beter Leefmilieu is blij met de aanstelling van een klimaatminister. "Maar de cruciale vraag is welk mandaat hij krijgt in het regeerakkoord", zegt Bram Claeys.

De eerste signalen zijn niet positief, vindt hij. Oranje-blauw herbevestigt weliswaar de Europese 20-20-20-doelstelling, om tegen 2020 20 procent minder CO2 uit te stoten, 20 procent energie te besparen en 20 procent uit alternatieve bronnen te halen. Maar tegelijk luidt het dat "de regering zich zal inspannen om tegen 2030 de andere industriële grootmachten te overtuigen om 30 procent CO2-reductie te krijgen". "Fijn dat ze die 30 procent eindelijk opnemen", zegt Claeys. "Alleen: de EU wil dat al in 2020 halen, als de andere industrielanden ook meedoen." Over de eigen Belgische doelstellingen blijft het stil, behalve dan dat er een 'task force' zal worden opgericht die een 'meerjarenklimaatplan' moet uitwerken.

In het eigen huishouden wil de regering energie besparen in overheidsgebouwen en alleen nog milieuvriendelijke wagens aankopen. Burgers en bedrijven worden via een vergroening van de fiscaliteit aangemoedigd om het voorbeeld te volgen.

Een andere blikvanger is de beslissing om sommige kerncentrales langer dan gepland open te houden. Welke centrales wanneer dichtgaan, is nog niet afgesproken. Wel is beslist de machtspositie van Electrabel af te bouwen en de energiemarkt 'echt' vrij te maken. De winsten die Electrabel maakt op de afgeschreven steenkool- en nucleaire centrales worden gedeeltelijk geïnvesteerd in alternatieve energie. Een ander deel vloeit naar een fonds voor mensen die hun energierekening moeilijk kunnen betalen. De regering zal ook investeren in onderzoek naar kernenergie van de vierde generatie.

Op het vlak van mobiliteit wil Leterme het openbaar vervoer stimuleren. De ambitie is om tegen 2011 een kwart meer mensen op de trein te krijgen. Inzake verkeersveiligheid wil oranje-blauw het aantal verkeersdoden verder doen dalen. "We hebben ambitieuze streefcijfers afgesproken", zegt Jef Van den Bergh, die het luikje namens CD&V mee onderhandelde. "Maar ik vrees dat verkeersveiligheid onder een klimaatminister onderbelicht zal blijven. Om de doelstellingen te halen, zullen we op zijn minst een staatssecretaris voor verkeersveiligheid nodig hebben."

CD&V vraagt staatssecretaris voor verkeersveiligheid naast klimaatminister

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden