Zaterdag 08/08/2020

Opzij, het Europees Parlement komt voorbij

Het is dat sommigen op een donderdagnamiddag wat beters te doen hebben. Want stel dat alle genodigden ja hadden gezegd. Voor de ‘Ride of the Members of the European Parliament’, de MEP Ride, werden alle 736 leden van het Europees Parlement uitgenodigd. Ze mochten ook één of meer medewerkers op de lijst zetten. Daarnaast werden nog eens honderden ambtenaren van de Europese Commissie uitgenodigd en leden van de vaste vertegenwoordigingen van de 27 EU-lidstaten.

Alles bij elkaar kregen meer dan 2.000 in Brussel gestationeerde Europese politici of topambtenaren van Lissabon tot Vilnius deze uitnodiging in de mailbox: “Ontdek het Vlaamse platteland in een veilige en vriendelijke omgeving, geëscorteerd door de Belgische federale politie, voor een werkelijk unieke uitstap zonder de overlast van verkeer. Beleef hoe aangenaam het kan zijn om een motorrijder te zijn.”

ALLE KRUISPUNTEN DICHT

De MEP Ride is een initiatief van de Federation of European Motorcyclists’ Association (FEMA), een in Brussel gevestigde lobbygroep die tracht te wegen op de Europese besluitvorming. Het is al de veertiende keer dat FEMA de MEP Ride organiseert. De dertien vorige edities waren kleine, veeleer symbolische events, met een kort ritje door de straten rond het Europese halfrond in Brussel of dat van Straatsburg. Dit jaar mikt FEMA hoger. Nu wordt het een motorrit van twee uur, tussen Brussel en het 70 kilometer verder gelegen racecircuit van Zolder.

“De parlementsleden kunnen kiezen”, legt Hugo Roebroeck, campaigner bij FEMA, uit. “Ze kunnen zelf de motor besturen of achterop zitten bij een van onze ervaren rijders. Wij stellen hun de motorfietsen gratis ter beschikking. Het idee is hen te laten proeven van het gevoel van vrijheid dat je als motorrijder ervaart. En ja, dat komt natuurlijk beter tot zijn recht op vrije wegen, zonder auto’s.”

De deelnemers kunnen kiezen tussen tien verschillende types motorfietsen, waaronder ook een chopper of eentje van boven de 125 cc. De toestellen worden gratis aangeleverd door de ACEM, de Europese vertegenwoordiger en lobbygroep van de 30 voornaamste motorfietsconstructeurs. Beelden van de editie 2010 tonen onder meer het Poolse Europarlementslid Jaroslaw Walesa, zoon van Lech Walesa, balancerend op een zware Honda CB1000. De deelnemers kregen toen allemaal een (achteraf weer in te leveren) blauwe valhelm, met de gele sterretjes van de Europese vlag erop.

De colonne, opgedeeld in twee groepen, vertrekt donderdag om 15 uur aan de esplanade, het plein voor de hoofdzetel van het Europees Parlement in Brussel. De politici krijgen een vip-escorte van de federale politie, die op de website van FEMA vermeld staat als officiële partner. “Die mensen leverden in de voorbije jaren altijd schitterend werk”, zegt Roebroeck. “Agenten op de motor rijden voor en achter de Europarlementsleden. Ze sluiten voor ons alle kruispunten af zodat de parlementsleden ten volle kunnen genieten van hun tocht. De parlementsleden zijn drukbezette mensen, en die houden niet zo van rode lichten.”

Op de persdienst van de federale politie wordt beaamd dat de MEP Ride een vip-escorte krijgt, maar we hoeven er ons volgens een woordvoerster ook niet te veel bij voor te stellen: “Er worden vooral jonge motards in opleiding ingezet. Vijf in totaal. Dit is voor hen een ideale oefening. Het is ook niet zo dat wij die tocht alleen begeleiden. Voor het afsluiten van kruispunten krijgen we medewerking van de lokale politie in de gemeenten waar we door moeten. We mijden autosnelwegen en rijden zoveel als mogelijk buiten de stad, op kleinere wegen.”

WIE? WAT? WAAR?

Foto’s van de vorige editie, die beperkt bleef tot een traject van enkele kilometers rond het Brusselse Jubelpark, tonen hoe de federale politie toen elf motors moest inzetten, en ook nog eens twee personenwagens. Het evenement vond toen plaats op 28 juni. Op een zondag, zoals alle vorige keren, en dus zonder al te veel privileges te claimen op het woon- en werkverkeer. “We gaan ons uiterste best doen om verkeershinder te beperken”, zegt de federale politie. “Wij escorteren wel vaker grote evenementen.”

De aankomst van de laatste vipmotors wordt donderdag rond 17 uur verwacht aan het circuit in Zolder. Daar wacht de genodigden een drankje, een walking dinner en tussenin demonstraties van de nieuwe modellen elektrische motorfietsen door oud-wereldkampioen motorcross Joël Smets. Tussen acht en negen worden de genodigden per autocar naar Brussel teruggebracht.

“Het wordt een zeer aangename uitstap”, zegt Hugo Roebroeck, zelf Fransman en motorrijder, en verrukt door de pittoreske landschappen in Vlaams-Brabant. “Het doet ons plezier dat de Belgische lokale besturen de leden van het Europees Parlement zo gastvrij willen ontvangen en kruispunten willen afsluiten. We verwachten ook wel wat toeschouwers langs het parcours. Het is natuurlijk een prachtig gezicht, al die decision makers op die fonkelnieuwe machines.”

Een kleine rondvraag bij burgemeesters en lokale korpschefs geeft grond aan twijfel over de verwachtingen van horden juichende fans langs Vlaamse stoepranden, en ook over de route die de organisatoren denken te volgen om vanuit Brussel naar Zolder te rijden. In pakweg Herent, Kortenberg en Everberg weet niemand van iets. “Ik ga mij er wel over bevragen”, kondigt burgemeester Willy Kuijpers in Herent aan. “Ik heb hier net onze korpschef aangesproken. Ook hij weet van niks. De federale regering heeft onze lokale politie nog maar net de verantwoordelijkheid voor het dagelijkse transport van jonge criminelen in een gesloten jeugdinstelling in de maag gesplitst. Het zal toch niet zo zijn dat we op maandag te horen krijgen dat we op donderdag verloven moeten intrekken voor een optocht van Europarlementsleden?”

Ook oostwaarts, in Halen, Herk-de-Stad en Lummen heeft niemand weet van een aanvraag tot het afsluiten van kruispunten. “Ik zie anders niet in hoe men, komende uit Brussel, Zolder denkt te kunnen bereiken zonder door Lummen te rijden”, zegt burgemeester Luc Wouters. “Ik moet u zeggen dat dit mij ten zeerste verbaast.”

Zelfde geluid in het voor elke mogelijke route moeilijk te omzeilen Holsbeek. “Ik heb er niets over gehoord”, zegt burgemeester Hans Eyssen. “Het gemeentelijk reglement zegt nochtans dat voor zo’n door de federale politie geëscorteerde colonne vooraf een aanvraag moet worden ingediend. Wij hebben geen aanvraag ontvangen.”

FRIEDA BREPOELS

In het Europees Parlement en de Commissie wordt al een poos gewerkt aan een nieuwe richtlijn die een hele reeks bestaande regels omtrent de CO2-uitstoot, remsystemen en koplampen voor tweewielers (die nu vervat zijn in honderden technische beleidsdocumenten) wil stroomlijnen. In het jaarverslag van FEMA voor 2010 lezen we: “FEMA is in 2009 gestart met een actieve campagne om zeker te zijn dat de nieuwe richtlijn de rechten van de motorrijders respecteert, milieuvriendelijke prestaties promoot en de kwaliteit van de producten vrijwaart. Verschillende meetings met vergaderingen van de Europese Commissie stelden ons in staat onze standpunten over deze topics te presenteren.”

Natuurlijk, dat is wat lobbygroepen nu eenmaal doen. Volgens recente schattingen verdienen rondom de Europese instellingen in Brussel 15.000 à 25.000 mensen hun brood met lobbying. FEMA is er maar één van. Vragen kunnen rijzen over de wijze waarop FEMA met zijn MEP Ride te werk gaat.

De nieuwe richtlijn, zegt het jaarverslag, zal op 11 juni 2011 worden voorgesteld in het Europees Parlement. En dat zal gebeuren door de rapporteur van de commissie Transport, de heer Wim van de Camp. Hij is europarlementslid van het Nederlandse CDA, en komt een paar keer ter sprake in het jaarverslag: “FEMA had al contacten met Europarlementslid Wim van de Camp.”

Had en zal hebben, want de MEP Ride heeft volgens de eigen website vier ‘patroons’. Vier Europarlementsleden die voorop zullen rijden. Het zijn vooral zij die hun collega-parlementsleden in de voorbije weken warm maakten om op donderdag even de dagelijkse bezigheden terzijde te schuiven en deel te nemen aan de MEP Ride. Een van de vier is Wim van de Camp. Een andere ‘patroon’ is de Duitse SPD’er Bernd Lange, over wie het jaarverslag ons meldt dat hij als parlementslid zeer actief bezig is met het waken over de rechten van motorrijders en -constructeurs. Een van de vier is ook Belgisch Europarlementslid Frieda Brepoels (N-VA). Zij bevond zich deze week in Jordanië en viel niet te bereiken voor uitleg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234