Dinsdag 23/04/2019

Oproepen naar noodcentrale geautomatiseerd

De meldkamer in Gent. De operator van het netwerk voor de Belgische hulp- en veiligheidsdiensten, Astrid, wil een "meldkamer van de toekomst" invoeren zodat noodoproepen "in de (nabije) toekomst dankzij allerlei sensoren geautomatiseerd worden". He is echter niet de bedoeling om de medewerkers van de noodcentrales te vervangen. Beeld Foto Jurgen Eeckhout

Steeds meer noodoproepen in ons land zullen "in de nabije toekomst" zonder tussenkomst van een mens verlopen. De operator van het netwerk voor de Belgische hulp- en veiligheidsdiensten, Astrid, werkt aan de "meldkamer van de toekomst". Dat schrijft De Tijd vandaag.

Het voorbije jaar kregen de noodcentrales 101 voor dringende hulp van de politie 2,91 miljoen oproepen, terwijl de noodcentrales 112- en 100 voor andere dringende hulp vorig jaar 2,66 miljoen oproepen moesten verwerken. Die miljoenen oproepen belanden bij 361 medewerkers bij de 101-centrales en bij nog eens 311 mensen van de 100/112-centrales. Die ambiëren om in 95 procent van de gewerkte uren 95 procent van de oproepen binnen 5 seconden aan te nemen.

"Meldkamer van de toekomst"

Astrid wil echter een "meldkamer van de toekomst" invoeren zodat noodoproepen "in de (nabije) toekomst dankzij allerlei sensoren geautomatiseerd worden", waardoor veel info "rechtstreeks van de sensor naar de juiste mensen op het terrein worden gestuurd, zonder enige menselijke tussenkomst", zo staat in het jaarverslag van de operator. Door het systeem kunnen ook menselijke fouten worden uitgesloten.

Wel wordt benadrukt dat het niet de bedoeling is om de medewerkers van de noodcentrales te vervangen. Het systeem werkt aanvullend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.