Zondag 28/11/2021

Oproeien tegen de stroom

festival bellone brigittines belooft ongeziene kijkervaring

Brussel

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Belgische en internationale projecten opvangen die op de een of andere manier buiten het grote vangnet van de podiumkunsten vallen. Dat is wat de drieëntwintigste editie van het Internationaal Festival Bellone Brigittines onder de aandacht wil brengen. "Hybride werken van kunstenaars die onder geen enkele noemer vallen", heet het in de versie van artistieke leiders Monique Duren en Patrick Bonté.

Als we mogen afgaan op de festivalvoorstellingen die we dit seizoen al in een andere samenhang hebben gezien, wordt het rond 1 september in de luisterrijke Brigittinenkapel in Brussel inderdaad vrij 'anders'. White Cabin van het Russische theatergezelschap Akhe bijvoorbeeld is zinnelijk theater dat van zo'n eigenzinnige avant-garde-esthetiek blijk geeft dat het op een Belgisch podium alleen maar als volstrekt uniek kan overkomen. De productie toont twee intensieve performers die met lumineuze lichttrucjes, donkere muziektapijten en heel wat alcoholische dranken een even religieus als surrealistisch universum creëren. Al even bijzonder is Les aveugles van Denis Merleau en het Canadese Théâtre Ubu. Zonder acteurs maar met ingenieuze videoprojecties van alleen maar sprekende gezichten wordt Maeterlincks absurde stuk verrassend eigentijds gemaakt. Multimediaal en mysterieus is verder ook Katafalk van festivalprogrammator Bonté zelf. Het videoproject speelde samen met Les Aveugles op Brugge 2002 en stak boven alle andere hoogtechnologische installaties van het Formatcircuit uit door de bevreemdende manier waarop het een live aanwezige actrice doet opgaan in een majestueuze video-onderwereld van skeletten en vrouwenlichamen.

Dat al die performances voor een ongeziene kijkervaring kunnen zorgen, staat buiten kijf. Hoe ze passen in het centrale festivalthema 'Vrij als de tijd' is echter minder duidelijk. Veel meer dan eventueel de beleefde tijdsduur van een voorstelling vervormen, doen ze niet. Duren en Bonté zien het gekozen thema nochtans heel breed. Met hun programmering willen ze vooral ingaan tegen bepaalde modetrends die onze eigen tijd steeds opvallender kenmerken. "Wij aanvaarden niet dat de scène op arglistige wijze besmet wordt door de esthetiek van de banaliteit en simplistische uitdrukkingswijzen - een typische smaak overgewaaid van de televisie en gevoed door een gebrek aan verbeelding."

Voor een 'transfigurering van het banale' tekenen verder niet alleen Belgische dans(theater)voorstellingen als de abstract-meditatieve Blondes have no soul van Pé Vermeersch en de erg lichamelijke Lijfstof van Hugo Dehaes en vaste festivalklant Charlotte Vanden Eynde. Ook twee premières voor België moeten de uitstraling van het Internationaal Festival Bellone Brigittines wat meer kleur geven. Het Franse gezelschap Cie Martine Pisani desoriënteert in Slow down de toeschouwersblik met een uiteengevallen danstaal, terwijl het Spaanse Conservas van Simona Levi met 7 dust Show een multimediaal cabaret over vrouw en theaterwereld presenteert. Afspraak voor dit alles vanaf 21 augustus, wanneer Bonté en Ingrid von Wantoch Rekowski op de openingsavond een theatraal laagje zullen aanleggen op het werk van de op 27 mei overleden experimentele componist Luciano Berio.

Alle info: www.brigittines.be

'We brengen werk van kunstenaars die onder geen enkele noemer vallen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234