Dinsdag 22/09/2020

Oppositie vervolgt Georgische president voor valse invasie

Beeld UNKNOWN

Zes Georgische politieke partijen willen president Michaïl Saakasjvili en het hoofd van het televisiestation Imedi vervolgen in verband met een vals bericht over een Russische invasie in Georgië.

Imedi veroorzaakte zaterdag paniek toen het in een 'nieuwsitem' meldde dat Russische tanks Georgië waren binnengevallen en dat de president dood was. Er werden beelden gebruikt van de oorlog in augustus 2008.

Waarschuwing
Vooraf was er wel een waarschuwing dat het programma handelde over wat er kon gebeuren "indien de Georgische samenleving niet eensgezind is tegenover de Russische plannen". Maar wie die waarschuwing niet had gezien nam een en ander voor waar aan, aldus het Russische staatspersbureau Ria Novosti.

De Georgische oppositie dient nu volgende week een klacht bij het gerecht in tegen Saakasjvili en directeur-generaal van Imedi, Georgi Arveladze. Het valse bericht heeft immers "het leven en de gezondheid van mensen in gevaar gebracht".

Saakasjivili heeft het "absurd" genoemd dat hij iets te maken zou hebben gehad met de nepreportage. (belga/sps)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234