Maandag 09/12/2019

Oppassen voor die pizza!

Een gewone skateplank gaat te traag. Daarom zijn er longboards: dubbel zo lang en je kunt er tot 60 kilometer per uur mee halen. Maar dan moet je wel eerst een berg op geraken.

En die vind je niet bij ons. Zeker niet in Oostende, de thuishaven van PVC, Joe, Cee en Boris, het groepje doorgewinterde longboarders van de FunkyKru. "We zitten hier wat ongelukkig", zegt PVC, een ruige jongen met zonnebril en Yankees-pet. "Hier is niets om je in volle vaart af te smijten, tenzij in Nieuwpoort. Daar heb je een villawijk waar we veel gaan oefenen. Want villawijk, wat betekent dat? Veel geld, mooie asfaltbanen en weinig verkeer: ideaal voor ons. Er is een korte afdaling maar wel vrij steil, wel 10 procent, schat ik. En we hebben bovendien een goede verstandhouding met de bewoners, die we haast elke week zien. Die laten ons rustig doen. Verder kunnen we nergens naar toe. De Ardennen? Mmm, misschien de omgeving van Durbuy. Die zou geschikt kunnen zijn, waren er niet zoveel arrogante chauffeurs en motorrijders. Die willen ons daar niet. In België heb je die typische mentaliteit van: chacun sa merde, ieder voor zich. Ik speel op veilig en zo gauw er te veel verkeer is, begin ik er niet aan. Ik heb geen zin om tegen 60 per uur tegen een auto te plakken."

Dan trekt de FunkyKru liever de Franse grens over. Joe: "Naar Wissant bijvoorbeeld. Een uurtje rijden. Daar ligt een afdaling van 12 procent die parallel loopt met de autostrade. Je doet ongeveer drie minuten over die afdaling, puur carven (bochten pakken), puur plezier. Terug naar boven gaan is natuurlijk een stukje minder!" In Frankrijk zijn de longboarders wél gewenst. PVC: "Twee keer per jaar proberen we op vakantie te gaan, naar Biarritz, Nice, Bretagne... Daar heb je afgesloten parcours voor een heel weekend. Daar doen we speed down hill: rechtopstaand, op de hurken, zittend of liggend de berg af. Maar wat een verschil met ons land: daar is zelfs de politie enthousiast als ze je bezig zien. Als automobilisten een skater zien naderen, passen ze hun rijgedrag aan. Ze nemen je zelfs mee terug naar boven. Raampje open: 'Vous montez là?' Hups! En ze trekken je naar boven met de auto."

De leden van de FunkyKru zijn ook goeie maatjes met de longboarders van Parijs. Joe: "Elke dinsdagavond komen die met enkele tientallen bijeen op de helling aan het Trocadéro. Ze hebben respect voor de mannen uit België. Ze vinden het super dat wij geregeld meekomen. Als het weer mee zit trekken ze door de stad naar de parking van La Défense. Of ze gaan buiten Parijs, naar het bos van Meudon: zij noemen het les sept virages, de zeven bochten, met een afdaling van drie kilometer. Eens beneden kun je gewoon weer de bus pakken die je weer naar boven brengt." Hun enige brandstof is water. "Iets anders drink ik niet als we een hele dag gaan rijden", zegt Joe. "Nadien, dan lust ik wel eens een Leffe."

"Hoe gevaarlijk longboarden is? Het aantal gewonden valt nogal mee in die vier jaar dat de FunkyKru bestaat", zegt PVC. Boris, de stichter van de groep, staat er zwijgzaam bij: dat komt omdat hij vanmorgen nog bij de tandarts zat. "En Cee die gaat ons vandaag wat filmen met zijn cameraatje want hij kan vandaag niet op de plank." Daar moet hij nog een hele tijd mee wachten omdat hij pas gisteren de laatste vijzen uit zijn schouders heeft laten halen. "Ik ben gevallen in Nieuwpoort", zegt Cee. "Gebroken duim, gebroken schouder en een pizza op de rug..." In een pizza gereden? "Nee", lacht iedereen, "als je hard tegen de grond gaat en een brandwonde hebt van over het macadam te schuren, komt er een korst rond de wonde en die lijkt heel goed op een aangebrande pizza!"

Je moet dus wel een ervaren skater zijn voor je de stap naar een longboard zet? "Ik heb voordien jarenlang kleine skates gedaan", zegt PVC. "Downhill cruisen, dat kunnen tieners ook, maar zij zijn er niet zo erg in geïnteresseerd. Komt volgens mij omdat de longboard-scene niet zo opgeblazen is als die van de kleine skateboards. Het zijn twee verschillende werelden. Niet dat er rivaliteit is, maar we gaan gewoon niet met elkaar om." "Bovendien is het een dure hobby met al die attributen", zegt Joe "en moet je een auto ter beschikking hebben om je weer naar boven te laten trekken." En om de daad bij het woord te voegen, komt de kever van de FunkyKru de helling opgereden. De longboards passen precies in de koffer. Dat is handig. En mooi voor op de foto.

Marc Schoetens Foto's Carolijn Domensino

Het verschil

"Een gewoon skateboard is hard en stijf en moet pop hebben", zegt Steve van Steve's Skateshop in Oostende. "Zo'n plank dient om tricks (trucs) mee te doen en ze moet opspringen als je er met je voet op trapt. Een longboard daarentegen moet soepel zijn en flex hebben als een soort schokbreker want als je snel door een bocht gaat komt er een hoge druk te staan op je plank."

De lange plank

Een longboard, de naam zegt het al, is langer dan het gewone skateboard. De plank begint bij 1 meter en gaat tot 1 meter 60. Maar dan wordt ze niet meer gebruikt om van een berg te sjezen. De langste exemplaren dienen om rustig te cruisen in de stad, als vervoermiddel in plaats van je fiets. "De beste planken zijn gemaakt uit Canadese eshoorn, die geplakt, geperst en gestoomd worden", zegt Steve. "In veel boards zit ook nog glasvezelmat met polyester, omdat dat nog iets beter de vorm van je board houdt, en dan krijg je een betere flex."

Best duur

"Het is een gevaarlijke hobby", vindt Joe en daarom mag je niet op een frank kijken als het om je eigen veiligheid gaat. "Kniebeschermers, elleboogbeschermers, en - voor wanneer het zeer steil is -een valhelm en een motorpak, zijn onmisbaar. Longboarden in een jeans of een short zou ik afraden." En dan zijn er nog de onvermijdelijke handschoenen. PVC toont een wel erg versleten paar: "Werkhandschoenen zijn te zacht, we kleven er stukken kunststof op. Dat glijdt goed en zo kun je op je handen steunen in de bochten."

Wie een kant-en-klaar longboard wil om direct de bergen in te trekken, betaalt tussen de 9.500 en 12.000 frank (235 tot 297 euro). Je kunt natuurlijk ook alle onderdelen afzonderlijk kopen: assen, wieltjes, kogellagers en een plank. De prijzen lopen wel sterk uiteen: een goede plank kost tussen 4.500 en 12.000 frank (111 tot 297 euro).

Doe-het-zelf

Je kunt zelf je eigen longboard maken, zoals Ive 'Toothless' Vandewalle dat doet. "Ik werk met een droge techniek. Ik gebruik geen water om de planken week te maken en nadien in een vorm te gieten." Hoe gaat hij dan te werk? Op zijn site www.toothless.be.tf vind je simpele bouwplannen en nuttige tips.

Meisjes

... zie je eerder op een lange dan op een korte plank. PVC heeft daar zijn bedenkingen bij. "Ze voelen zich meer aangetrokken tot het longboard omdat je het dan kalmer aan kunt doen. Een longboard is niet bedoeld om gevaarlijke trucs in de lucht te doen en die plank slaat niet voortdurend tegen je benen. Ik twijfel altijd sterk aan hun motivatie. Meisjes die zich het imago van skater of surfer willen aanmeten... daar is ergens iets niet juist aan, daar zit een bedoeling achter. Waarom rijden die op een plank? Omdat ze bij de groep willen horen en een knappe skater aan de haak willen slaan..."

Wedstrijden

"... zijn ideaal om in contact te komen met buitenlandse longboarders", zegt PVC "maar ze worden helaas niet in België gehouden. Terwijl we hier menig mooie afdaling zouden kunnen reserveren om eens een weekendje een internationale wedstrijd te houden. Frankrijk en Zwitserland kennen enkele grootse longboardsk8 en luge wedstrijden, waar zelfs Amerikaanse professionele longboarders en lugers naartoe komen zoals Brad Gerlach en Biker Sherlock. In de States houden ze de X-Games. Zalig: iets als de Olympische Spelen voor gekken zoals wij die allemaal extreme sporten beoefenen."

De BMW onder de planken

De automakers van BMW hebben pas een eigen plank gelanceerd: de Street Carver. Exclusief en duur (26.000 frank of 645 euro), zoals je van het Duitse merk gewend bent. "In België zijn er slechts tien op de markt gebracht en daar heb ik er een van gekocht", zegt 'Toothless' Ive. "Hij is ideaal om tussen de winkelende massa te laveren op de Meir in Antwerpen. Zijn wieltjes hebben een doormeter van maar liefst 11 cm. Maar om er hoge snelheden mee te halen is hij niet geschikt: toen ik hem testte zat er wat speed wobble (wiebel) op en bovendien is hij met zijn zes kilo veel te zwaar."

www.funkykru.be.tf

PVC001@pandora.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234