Update
Opnieuw vrachtwagens toegelaten in Wallonië
Een zelden geziene winterellende teistert Vlaanderen vanmorgen, maar het kan nog veel erger. In Wallonië is de situatie pas echt chaotisch. Bussen rijden niet of nauwelijks uit en een massa wegen zijn geblokkeerd door de overvloedige sneeuwval van de voorbije dagen. Het rijverbod voor vrachtwagens boven 7,5 ton op de autowegen en de grote verkeersassen in Wallonië is om 13 wel uur opgeheven. Op de E411 zijn zowaar bomen op de autosnelweg gedonderd. Ze begaven het onder het gewicht van de sneeuw en vielen op de rijweg. De civiele bescherming probeerde met man en macht de weg weer vrij te maken. Er lag ook een levensgevaarlijke ijslaag van liefst 5 cm op de E411. Wellicht krijgt het zuiden van het land vanmiddag nog extra sneeuw te verwerken.
Het rijverbod voor vrachtwagens boven 7,5 ton op de autowegen en de grote verkeersassen in Wallonië is om 14.15 uur volledig opgeheven. Dit als gevolg van de heropening van de Luxemburgse en Franse grenzen. Dat meldt de Waalse openbare dienst (SPW) in een persbericht.
De verkeerspolitie probeert momenteel om het weer op gang komende vrachtwagenverkeer in goede banen te leiden, vooral op de E411 en E25. Op sommige steile hellingen, onder meer in de plaatsen Tellin, Houffalize of Tilff, is er daarnaast verhoogd toezicht. Het crisiscentrum en de wegpolitie roepen de vrachtwagenchauffeurs op tot de grootste voorzichtigheid en vragen hen hun rijgedrag aan te passen aan de plaatselijke verkeersomstandigheden.
550 voertuigen ruimen sneeuw
Al het mogelijke personeel en materiaal van de verkeerspolitie en de SPW wordt in Wallonië ondertussen ingezet in de strijd tegen koning winter. Zo zijn op de Waalse wegen 550 voertuigen ingezet om sneeuw te ruimen en/of zout te strooien.
Selectieve aanpak
De federatie van de Belgische distributiesector Comeos pleit voor een selectieve aanpak bij het rijverbod voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod zou dan alleen gelden in de kritieke zones, meldt Comeos in een persbericht.
Enkel in kritieke zones
Volgens Comeos, het voormalige Fedis, heeft het rijverbod desastreuze gevolgen voor de handel, vooral rond de bevoorrading van grondstoffen en voedingswaren. De federatie onderlijnt dat de toestand van de wegen zeer verschillend is per regio en vraagt daarom dat het rijverbod alleen zou gelden in de kritieke zones. Op die manier kunnen de gebieden zonder problemen wel bevoorraad worden.
Onderscheid
"Een rijverbod over de totale weginfrastructuur geeft de indruk dat heel Wallonië verlamd is door de sneeuw, wat duidelijk niet het geval is", luidt het. De federatie vindt ook dat vrachtwagens tot 17 ton, die geen trekker-oplegger-combinatie zijn, wel vrij moeten kunnen rijden. Ten slotte pleit Comeos voor een onderscheid tussen het internationale transitverkeer en het binnenlandse vrachtvervoer. Het verkeersverbod voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op de autowegen en grote verkeersassen in Wallonië blijft behouden tot nader order. (belga/kh/adv)