Maandag 14/10/2019

Opnieuw Oscarkoorts rond nieuwe film van Coenbroers

Na hun bikkelharde thriller No Country for Old Men, waarmee nu zaterdag The Coen Collection, de dvd-actie van De Morgen van start gaat, mochten Ethan en Joel Coen vorig jaar elk met drie Oscarbeeldjes naar huis: als producent (voor beste film), als regisseur en als scenarist (voor beste adaptatie). En ondertussen wordt de Oscarbuzz rond hun nieuwe film A Serious Man steeds groter.

In het verleden hebben slechts enkele filmmakers, onder wie Francis Ford Coppola voor The Godfather Part II en James Cameron voor Titanic, met drie persoonlijke Oscars het pand mogen verlaten. Ethan en Joel Coen hadden dat record zelfs kunnen breken indien ze ook de Oscar voor de beste montage hadden binnengehaald. Die nominatie stond weliswaar op naam van ene ‘Roderick Jaynes’, maar dat is het pseudoniem dat de broers sinds hun debuutfilm Blood Simple uit 1984 voor hun montagewerk gebruiken, omdat zij vinden dat hun namen sowieso al voldoende op de generiek vermeld staan.Doorheen hun carrière hebben Ethan (°1957) en Joel (°1954) zo veel filmgenres en stijlen geëxploreerd - van de misdaadthriller met Fargo en de film noir met The Man Who Wasn’t There, over de gangsterfilm met Miller’s Crossing en de musical met O Brother, Where Art Thou? tot de screwball-comedy met Intolerable Cruelty en Burn After Reading - dat het vaak leek alsof ze zich in herwerkingen of zelfs remakes gespecialiseerd hadden. The New York Times omschreef die aanpak ooit als “de ontginning van oude stijlen en genres om films te herwerken die nooit gemaakt zijn”.‘The two-headed director’ (de regisseur met twee hoofden) worden ze soms genoemd, ook al stond Joel lange tijd als regisseur en Ethan als producer vermeld in de credits. Maar dat was niet meer dan een conventie, want de broers zijn op hun filmsets altijd samen als regisseur actief geweest. Sinds 2004 staan ze nu allebei als regisseur en ook samen als producer op de generiek. Hun scenario’s schrijven ze ook altijd zelf.Echte ‘Hollywoodregisseurs’ zijn ze nooit geworden, ook al werden hun films soms door een grote studio gefinancierd. “Ze laten ons gewoon spelen in ons hoekje van de zandbak. Ze weten wel dat we daar niet te veel schade kunnen aanrichten”, grappen de getalenteerde broers daar zelf over.Over hun nieuwe film A Serious Man, die bij ons pas in januari in roulatie komt, schreef de showbizzbijbel Variety dat dit het soort film is dat je mag maken nadat je een Oscar gewonnen hebt. Het is namelijk een zéér eigenzinnige, zéér persoonlijke en zéér joodse film geworden, zonder bekende namen op de generiek, behalve die van Ethan en Joel Coen natuurlijk. Een grote publiekslieveling, zoals Raising Arizona, The Big Lebowski of No Country for Old Men, zal het misschien niet worden, maar de Amerikaanse recensenten struikelen over elkaar heen om de film te bewieroken en de Oscarkansen van A Serious Man worden opnieuw hoog ingeschat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234