Woensdag 21/10/2020

Opmars Aldi en Lidl gestuit

Beeld AFP

De markt van de grootdistributie is in 2010 slechts met 2,1 procent gegroeid en de opmars van de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl werd gestuit. Aldi liet zelfs voor het eerst in België een omzetdaling van een halve procent zien. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Marketing Maps waarover de krant Het Laatste Nieuws bericht.

De Colruyt-groep (Colruyt, Okay, Spar en Alvo) zag haar aandeel vorig jaar stijgen tot 26,7 procent tegen 25,4 procent in 2009 en 24,7 procent in 2008. De groep uit Halle kon haar marktaandeel tegenover de nummer twee, Delhaize, nog uitbreiden. Carrefour zakt na de herstructuring naar de derde plaats. De Fransen zagen hun marktaandeel teruglopen van 23,6 procent naar 21,9 procent.

De opmars van Aldi en Lidl lijkt dan weer gestuit. Hun gezamenlijk marktaandeel bleef nagenoeg stabiel op 16,8 procent, nauwelijk 0,1 procent meer dan in 2009. Aldi, dat in 2010 elf nieuwe winkels opende, moest een omzetdaling van 0,5 procent incasseren. In totaal werden tussen januari 2010 en maart 2011 nieuwe winkels geopend. Carrefour was het meest dynamisch met 20 Express-buurwinkels. (belga/tma)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234