Oplichters doen zich aan telefoon als bankbediende voor
De politie waarschuwt voor een nieuwe vorm van oplichting, waarbij oplichters via de telefoon uw bankgegevens proberen los te krijgen en vervolgens uw rekening leegplunderen. Dat schrijven de Coreliokranten.
"Deze techniek, 'social engineering', is nieuw", zegt Koen Van Poucke, politiecommissaris bij de Federal Computer Crime Unit (FCCU). "Sinds kort stellen we vast dat mensen thuis telefoon krijgen van oplichters, waarbij de beller zich uitgeeft als iemands bankinstelling, de overheid of voor een werknemer van een softwarebedrijf. Telkens luidt het dat er een probleem is vastgesteld met de computer. Ze bieden aan te helpen om dat probleem op te lossen", zegt Van Poucke.
Hoe de bendes te weten komen bij welke bank hun slachtoffers klant zijn, is niet duidelijk. "We vermoeden dat de mensen ooit op valse e-mailberichten, zogenaamde phishingmails, van zo'n oplichtersbende hebben gereageerd."
Geen info via telefoon
De oplichters laten hun slachtoffers enkele handelingen uitvoeren op hun computer, waarbij ze telefonisch assisteren. "In plaats van het 'probleem' te verhelpen, ontfutselen ze zo de bankgegevens en geheime code of installeren ze een spionageprogramma op een computer, waardoor ze achteraf de bankrekening kunnen plunderen."
De FCCU beklemtoont dat banken nooit telefonisch gevoelige informatie bij hun klanten opvragen. "De bendes zijn op dit moment bijzonder actief in Frankrijk en Groot-Brittannië, maar ook in België hebben ze al verschillende keren geprobeerd hun slag te slaan." (belga/tw)