Zaterdag 08/05/2021

Oplichter aan de lijn

De federale politie waarschuwt opnieuw voor oplichters die lukraak mensen opbellen en zich voor Microsoftmedewerker uitgeven. 'We kunnen het niet genoeg herhalen: geef geen gegevens door via de telefoon.'

"Ik kreeg telefoon op mijn vaste lijn", vertelt Jelle Goossens (29), een doelwit van de oplichters. "Vrijwel niemand heeft dat nummer. Toen een vrouw in gebrekkig Engels over 'the great risk' van mijn Microsoftcomputer begon, wist ik meteen dat er iets niet klopte. Ze vroeg me mijn pc aan te zetten en haar instructies te volgen. Ik heb het spelletje meegespeeld en haar het scenario laten afratelen, tot ik de onlineapplicatie van mijn bank moest openen. Toen heb ik gezegd dat ik wist waar ze mee bezig was en heb ik de hoorn ingehaakt."

Het telefoontje vond plaats in de zomer van 2013. Er werden in die periode verscheidene gevallen bij de politie aangegeven. In het najaar volgde een tweede golf, nu dus een derde. De methode is telkens dezelfde. Iemand stelt zich voor als Microsoftmedewerker en leidt het slachtoffer naar een bepaalde website, om zo schadelijke software op zijn computer te installeren. Tegen betaling worden de virussen dan verwijderd.

Arme stakker

Pas wanneer iemand klacht indient, kan de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de federale gerechtelijke politie aan de slag. Al is het niet zo simpel als het lijkt. "Natuurlijk kunnen wij iets met het telefoonnummer of de bankrekening van de oplichters", zegt Peter De Waele, woordvoerder van de federale politie. "Maar ook dat is een kluwen. Dankzij moderne technologie kun je telefoonnummers aanpassen, waardoor het lijkt dat een oproep uit een ander land komt. Geld wordt dan weer makkelijk versluisd via iets als Western Union. Het komt ook vaak terecht op buitenlandse rekeningen die onder valse namen werden geopend. Oplichters plukken een arme stakker van de straat, lenen zijn identiteitskaart en schuiven de schuld in diens schoenen."

Bovendien is het lang niet zeker dat de oplichters aan de andere kant van de lijn ook werkelijk iets met het bedrog te maken hebben. De Waele: "Wij hebben het vermoeden dat de mensen in die callcenters vaak denken dat ze echt voor Microsoft werken."

Er was eerder sprake van arrestaties in New Delhi, maar dat blijft het topje van de ijsberg. "Internationale politieorganisaties houden ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Wij bundelen ook al onze informatie en verstrekken hen die gegevens. Intussen kunnen we niet vaak genoeg herhalen dat mensen geen gegevens mogen doorgeven via de telefoon. Laat staan dat ze ook nog eens vrijwillig hun computer laten overnemen."

Microsoft zelf werkt intensief samen met de FCCU. "Deze zaak belangt ons ook aan", zegt Katleen Dewaele, pr-manager bij Microsoft. "Anderen profiteren van onze naam en maken er misbruik van. We zullen er alles om doen om deze oplichting te bestrijden. Tegelijk willen we de gebruikers waarschuwen dat wij onze klanten nooit zelf zullen opbellen. Elk verdacht telefoontje wordt het best meteen aangegeven bij de politie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234