Maandag 09/12/2019

Opgestoken middenvinger

In Hebzucht verdampen menselijke begrippen als warmte, trouw en solidariteit in de rush naar het snelle geld.

Op 15 september 2008 crashte Lehman Brothers, en stak daarmee het vuur aan de lont voor een wereldwijde ineenstorting van de financiële systeem. De realiteit kennen we uit de media, Stijn Devillé maakte er met Braakland/ ZheBilding op uiterst intelligente en consequente manier 'faction' van - fiction op basis van haast documentair verzamelde facts.

Hebzuchtgaat over een familieclan die de AXIS-bank beheert, waarvan de tentakels zich uitstrekken tot de politieke wereld. Pater familias Etienne Lallemand (Dirk Buyse) is AXIS-voorzitter en gewezen minister van Financiën, een functie die zijn dochter Gwendolyn (Sara Vertongen) op vraag van premier Alexander Fillon (Devillé) nu vervult. Haar ex-man Thomas (Jorre Vandenbussche) voegt zich als financieel adviseur bij de AXIS-groep, net als de splinternieuwe CEO Jean-Luc Pollard (Kris Cuppens). Broer van Thomas is de yup Carl (Michaël Pas), financieel pokeraar-op-sneakers met een neus voor bancair onheil. Tenslotte is er nog een kind, dat de feiten helder herverwoordt en samenvat, maar ook een morele instantie is: het is de stem van een volgende generatie die achterblijft met de change, het wisselgeld op een donkere toekomst.

Schurken

Ondanks die voorkennis blijft Hebzucht spannend: het gaat niet om het wat, maar om de manier waarop de personages hun noodlottige handelingen stellen. De regie is op z'n Braaklands: sober en precies. Micro's vooraan op scène, spel naar het publiek, aan de zijkant de huismuzikanten (Gunter Nagels, Gerrit Valckenaers, Rudy Trouvé) die het jachtige vertelritme voorzien van een stuwende soundtrack.

Wat is het aandeel fiction in deze faction? De recente geschiedenis kleeft aan Hebzucht: hoezeer Devillé ook beklemtoont dat het drama fictief is, een hedendaags publiek leest het niet zo. En theater maken over actuele geschiedenis is tricky. Het gebrek aan reflectie (door gebrek aan afstand in tijd) laat zich in Hebzucht voelen door een voor Braakland atypisch zwart-witoordeel. TerwijlHitler is dood er zestig jaar na de feiten in slaagt om je blik over de nazimisdadigers te doen wankelen, bevestigt Hebzucht nu hartstochtelijk een gemeenplaats: dat bankiers schurken zijn. De voorstelling is een geheven wijsvinger en opgestoken middenvinger tegelijk: zo direct in haar verontwaardiging, dat ze een moreel exempel wordt.

Een tragedie? Daarvoor ontbreekt het aan menselijke inleefbaarheid, aan de nuance van het mededogen.

www.braakland.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234