Dinsdag 26/01/2021

Opgepast Anna Wintour: de nieuwe 'Vogue' heet 'Porter'

Voor iemand die naar eigen zeggen nooit de ambitie had om een bedrijf op te richten, heeft Natalie Massenet het na een paar jaar mooi voor mekaar. Haar onlineboetiek Net-a-Porter heeft van haar een van de machtigste vrouwen in modeland gemaakt. Die titel zet de 48-jarige Amerikaanse nu offline kracht bij met een eigen glossy: Porter.

No guts, no glory. Dat zou perfect de lijfspreuk van Natalie Massenet kunnen zijn. Op een moment dat de magazinemarkt wereldwijd op apegapen ligt, komt ze aanzetten met een nieuw modeblad. Daarvoor heb je durf nodig. En geld. Gelukkig heeft Massenet beide, met dank aan een andere risicovolle onderneming van haar: Net-a-Porter.

Net-a-Porter is de onlinekledingwinkel die Massenet in 2000, op het moment dat de internetzeepbel uit elkaar begon te spatten, als modejournaliste/styliste uit de grond stampte. Daarvoor had ze, samen met haar toenmalige wederhelft, 1,4 miljoen euro bij mekaar kunnen scharrelen.

De investering loonde echter vrij snel. Na een maand had de Amerikaanse voor 30.000 euro kledij verkocht. En dat bedrag dikte, net als het aantal bezoekers en designers die een beroep deden op de site, snel aan. Vandaag kun je via Net-a-Porter collecties van meer dan 350 bekende merken als Chloé, Marc Jacobs, Burberry en Stella McCartney kopen. De stuks, met prijzen die variëren van een paar honderd tot een paar duizend euro, worden verdeeld in 170 landen, waaronder België.

Nu breit Massenet aan dat succesvolle e-verhaal een offlinehoofdstuk. Gisteren stelde ze in het Londense Hyde Park Porter voor, een glossy geënt op Net-a-Porter. Het magazine, dat ook in ons land voor 10 euro verkrijgbaar is, zal zes keer per jaar uitkomen. Met Valentijn wordt ook een digitale variant gelanceerd.

Nog voor het bijna driehonderd pagina's tellende Porter gisteren goed en wel doorbladerd kon worden, werd het als de nieuwe modebijbel gedoopt, oftewel: de grote Vogue-concurrent. "Condé Nast (uitgever van Vogue, FVG) heeft reden om ongerust te zijn", schreef onder meer de Britse krant The Independent.

Massenet heeft voor haar blad dan ook niet om het even wie in huis gehaald. Lucy Yeomans mag als hoofdredactrice de plak zwaaien. Zij stond twaalf jaar aan het hoofd van het Amerikaanse modetijdschrift Harper's Bazaar.

Yeomans kon op haar beurt dan weer Gisele Bündchen als covermodel strikken. En ook binnen in het blad volgt de ene grote naam de andere: op het vlak van adverteerders (Dolce& Gabbana, Armani), geïnterviewden (Uma Thurman, Victoria Beckham) en modellen (Claudia Schiffer, Penélope Cruz). De kleren die zij voor de shoots dragen, kunnen uiteraard ook op Net-a-Porter gekocht worden.

Machtige madam

"Massenet is een echte visionair", gelooft Tiany Kiriloff, stylist, blogger en fervente Net-a-Porterklant. "Ze weet precies wat de modeliefhebber nodig heeft."

Met Net-a-Porter bewees ze dat meteen. Het bleek hét middel om vrouwen over de streep te trekken die graag een duurder kledingstuk willen, maar geen boetiek durven binnenstappen.

"Met Porter breidt ze haar mode-imperium nog uit. Ze is een machtige madam. Een tweede Anna Wintour? Ja, maar dan vernieuwender, gedurfder." Al spelen volgens Kiriloff Massenet en Wintour allebei in een different league. "Massenet is commercieel veel strategischer dan Wintour. Ze is eerder een buyer dan een editor."

Net-a-Porters nieuwste samenwerking met de Amerikaanse kledingketen Target en modelabel Peter Pilotto is daar een mooi voorbeeld van. "Door exclusief hun betaalbare collectie aan te bieden, kunnen ze weer een nieuw publiek aanspreken. Net zoals ze ook deden met spin-offs Outnet en Mr. Porter (een online-outletshop en een mannenkledingwinkel, FVG)."

Ideeënmens

Dat Massenet van onlineshoppingpionier is uitgegroeid tot een van de machtigste vrouwen in de mode-industrie noemt ze toeval. "Ik ben als modejournalist gewoon beginnen nadenken over een shoppable onlinetijdschrift. Ik zie mezelf nog steeds niet als een ondernemer. Ik ben geen CEO (dat is Mark Sebba, FVG), ik ben een ideeënmens", zei ze zelf twee jaar geleden in een interview in The New York Times.

De laatste jaren kwam Net-a-Porter niet altijd even positief in het nieuws. In de twaalf maanden tot en met maart 2013 zou de onlineretailer 19 miljoen euro verlies geleden hebben. Er was sprake van dat Richemont, het Zwitserse luxeconcern dat sinds 2010 eigenaar is van de site, Net-a-Porter in de etalage zou zetten. De site zou de hete adem van de concurrentie in de nek voelen. Niet alleen vanwege traditionele moderetailers die online een inhaalbeweging maken, maar ook van andere multimerkensites.

Zelf zal Massenet, wier vermogen op ruim 66 miljoen euro wordt geschat, er niet meteen een boterham minder door eten. En als het écht misloopt, dan is dat maar zo, zei ze ooit in The New York Times. "Fouten maken is oké. Je leert ervan. Bijvoorbeeld: dat je harder moet werken om ze te voorkomen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234