Woensdag 22/01/2020

opera u Intendant Vlaamse Opera reageert op kritiek van Gerard Mortier

'Dertien procent van ons publiek is jonger dan 28. Dat is een perfecte afspiegeling van de Vlaamse bevolking'

'Ik breng mijn statements op het podium'

De Vlaamse Opera reageert dan toch op de lofprijzingen van het Vlaams Belang en het misprijzen van Gerard Mortier (DM 3/1). 'Wij brengen onze maatschappelijke statements vooral op de planken, en niet op het politieke forum', zegt Marc Clémeur, intendant van de Vlaamse Opera sinds 1989.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

De Vlaamse opera, met vestigingen in Antwerpen en Gent, heeft cruciale maanden voor de boeg. Richard III, een operabewerking van Giorgio Battistelli die eind januari in wereldpremière gaat in Antwerpen, is wellicht nog de minste van Clémeurs zorgen. In april wil hij dat de renovatie van de Antwerpse opera start. Daarvoor heeft de Vlaamse overheid 11 miljoen euro uitgetrokken. Vraag is of er naast de renovatie ook een uitbreiding komt. Plan is om het aanpalende ING-gebouw te integreren in de opera, via een publiek-private samenwerking met de bank. Dat zou de gemeenschap naar schatting 25 jaar zo'n 500.000 euro extra kosten en het is onzeker of die dat bedrag wil bijpassen.

Bovendien stevent de Vlaamse Opera af op een tekort van een paar miljoen in 2005.

Marc Clémeur: "Er is een structureel tekort van 2,05 miljoen euro. Dat komt er doordat de steden Antwerpen en vooral Gent hun financiële verplichtingen, die vastgelegd zijn in de beheersovereenkomst met de Vlaamse opera, niet naleven. Het gaat dus niet om schulden van de Opera, maar om schulden van de steden Antwerpen en vooral Gent aan de Opera. Verder hebben we eigen tekorten gereduceerd tot enkele honderdduizenden euro, op een totaalbudget van 23 miljoen euro."

Het Vlaams Belang wou het tekort terugbetalen met middelen die bedoeld zijn door de sociaal-culturele sector.

"Juist, 'wou'. Ze hebben het voorgesteld in een amendement, in het kader van de begrotingsbesprekingen. Dat amendement is weggestemd. Daarom heb ik er niet op gereageerd. Ik wilde de zaak niet uitvergroten, maar de media hebben dat intussen wel gedaan."

Wat dan als het amendement zou zijn aanvaard?

"Klaar en duidelijk: de Vlaamse Opera wil geen geld dat bedoeld is voor sociaal-culturele projecten. Onze instelling vraagt wél dat de verschillende overheden de beheersovereenkomst zouden naleven."

Zou u daarbij ook een oordeel uitspreken over het Vlaams Belang, zoals Gerard Mortier dat zo scherp doet?

"Ik heb mijn persoonlijk standpunt, maar een culturele instelling mag niet geassocieerd worden met de een of de andere politieke partij. Ze hoort boven de politiek te staan. Daarom blijf je het best zo neutraal mogelijk."

Op het gevaar af te worden gekaapt door een extreem-rechtse partij.

"Laat de politici politieke uitspraken doen. Cultuurmensen moeten stelling nemen met de middelen die zij hebben. Wij operamensen gebruiken daarvoor de bühne."

De Vlaamse Opera toont daar weliswaar smaakvolle, maar semi-moderne producties.

"Dat wordt tegengesproken door vooraanstaande nationale en internationale media!"

In ieder geval verontrusten ze het VB niet. Op VB-websites wordt u geprezen om uw artistieke werk.

"De sites waarover u het hebt, bezoek ik niet. Onze laatste productie, Carmen van regisseur Calixto Bieito, is van een ruwheid die je zelden ziet in de opera. Helemaal geen bordkartonnen, brave folklore. Het Duitse weekblad Die Zeit vergeleek drie versies van de opera, die in Berlijn, Dresden en Antwerpen werden opgevoerd. Wij kwamen er als beste uit, maatschappelijk meest relevante ook. Giorgio Battistelli, een van Italiës meest vernieuwende componisten van het moment, maakt voor het eerst een opera van Shakespeares Richard III. Het wrede spel van de macht zal worden getoond. Als dat geen statement is."

Uw publiek is een elite van nieuwe rijken, vindt Mortier.

"Facts and figures, alstublieft! Dertig procent van ons publiek heeft hoogstens een diploma middelbaar onderwijs. Dat cijfer ligt hoger dan in het gesproken theater. Waarom? Vanwege de meerwaarde van de muziek die de emoties van de mensen aanspreekt. Dertien procent van ons publiek is jonger dan 28. Dat is een perfecte afspiegeling van de Vlaamse bevolking. Prima vind ik, want wij willen iedereen bedienen, jong én oud.

"Men verwijt ons dat wij niet aan sociaal-cultureel werk doen. We werken voor allochtonen, het OCMW, kansarmen. En mag ik even? De opera van Parijs heeft zopas een elitecategorie ingevoerd, 160 euro per kaartje. Dan vraag ik mij af wie er elitair is."

Gerard Mortier toch niet.

"Het is toch duidelijk wat er op het spel staat? Door de Vlaamse opera als ouderwets af te schilderen, kan Mortier het Muziekforum in stelling brengen als hét project van de toekomst. De komende maanden wordt er beslist of zijn Forum in Gent er al dan niet komt. De middelen zijn schaars. Als de Vlaamse opera niet alleen wordt gerenoveerd maar bovendien uitbreidt - wat noodzakelijk is - dan maakt het Forum minder kans op bouwsubsidies."n Marc Clémeur, intendant van de Vlaamse Opera: 'Het is toch duidelijk wat er op het spel staat? Door de Vlaamse opera als ouderwets af te schilderen, kan Mortier het Muziekforum in stelling brengen als hét project van de toekomst.' (Foto Annemie Augustijns)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234