Dinsdag 11/08/2020

Opera moet het stellen met 1,6 miljoen minder subsidie

Eén ding moet je Aviel Cahn nageven: zelfs al neemt de minister hem pakken geld af, hij blijft avontuurlijk programmeren. 1,6 miljoen euro, zo becijfert de intendant van de Vlaamse Opera de subsidievermindering van alle overheden: ‘geen kaasschaaf, een kaasbijl’. Maar volgend jaar brengt hij wel acht producties, waarvan drie nieuwe creaties.

Het nieuwe seizoen heeft als thema: ‘Een nieuwe wereld!’ Met een uitroepteken, “al mag je er soms ook een vraagteken achter zetten”, zegt Cahn. Verandering, revolutie, wendingen in het persoonlijke leven: het past allemaal onder die noemer. En het past bij de actualiteit, “met de omwentelingen in Noord-Afrika, de crisis van het Europese economische model, de energie- en ecologische problemen, en de crisis van het Belgische politieke bestel.”

In die context hoort zeker een eigenaardige wereldpremière, die van een meer dan honderdzeventig jaar oud werk. Le Duc d’Albe van Donizetti werd nooit voltooid en nooit opgevoerd, behalve in een sterk omgewerkte, Italiaanse vorm lang na zijn dood. Nu heeft de Italiaanse componist Giorgio Battistelli (in de Vlaamse Opera bekend van Richard III) voor de ontbrekende stukken muziek bijgeschreven. Het stuk, waarvoor de kostuums gemaakt zullen worden door het Antwerpse duo AF Vandevorst, zal meteen ook op cd worden opgenomen door het Engelse nichelabel Opera Rara.

De tweede wereldcreatie wordt Rumor, een eenakter van de Duitse componist Christian Jost gebaseerd op een roman van filmscenarist Guillermo Arriaga (Amores Perros, Babel). Het wordt geregisseerd door Guy Joosten.

In zekere zin is ook La Forza del Destino van Verdi een creatie, want Cahn brengt de oorspronkelijke versie uit Sint-Petersburg (met het donkere einde). De enscenering is van de Duitse topregisseur Michael Thalheimer.

Verder zijn er Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill (in een regie van Calixto Bieito, van wie vroeger Carmen te zien was), de afronding van de Tsjaikovskicyclus met het onbekende Tsjarodejka (De Tovenares), waarvan een dvd gemaakt wordt, Rossini’s Il Viaggio a Reims met Alberto Zedda als dirigent en ... Carmen, maar dan in een regie van een ander enfant terrible, de Brit Daniel Kramer.

De derde creatie is een jongerenopera: In tussentijd... Een geuzenopera, rond oude geuzen- en nieuwe protestliederen.

Niet onbelangrijk is dat de Vlaamse Opera op verschillende buitenlandse festivals zal spelen, zo bijvoorbeeld in Edinburgh (het voltallige gezelschap speelt er de Semiramide van vorig seizoen) en op het Rostropovitsjfestival in Bakoe (Azerbeidzjan), waar het orkest o.l.v. chef-dirigent Dmitri Jurowski een concert geeft met Mahler en Tsjaikovski.

Die reizen brengen een beetje geld in het laatje maar dat volstaat niet om de verloren subsidie te compenseren. Daartoe zijn andere besparingen en inkomsten nodig: noodzakelijke investeringen in de oude gebouwen worden uitgesteld, er wordt bespaard op de kwaliteit van de producties (door bv. het bühneorkest niet live maar als opname te brengen) en er worden producties en zalen verhuurd. Wat de samenwerking met het Ballet van Vlaanderen betreft, was er voorlopig geen nieuws, behalve dat er werkgroepen zijn opgestart.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234