Maandag 18/10/2021

update

Open Vld: "Overkapping Antwerpse ring moet er komen"

Zo zou een overkapte Antwerpse ring er kunnen uitzien. Beeld rv
Zo zou een overkapte Antwerpse ring er kunnen uitzien.Beeld rv

Een onafhankelijke studie zoals die van Transport&Mobility Leuven (TML) kan niet zonder gevolg blijven. Dat zegt Open Vld in reactie op de kritische analyse die TML maakte van het Ringland-tracé. "Maar dit moet los staan van de overkapping, die er hoe dan ook moet komen", vindt de partij.

Een plan-MER, opgesteld door het onafhankelijke studiebureau TML, velt een uiterst kritisch advies over het concept. De voorgestelde oplossing verlengt de files en doet het sluipverkeer toenemen. "Dit probleem is niet oplosbaar", luidt het strenge oordeel dat dinsdag in De Standaard staat.

De studie zal gevolgen hebben, erkent Open Vld, maar de partij wil dat overkappingsintendant Alexander D'Hooghe zijn werk gewoon verder zet. "Er moet een snelle en leefbare oplossing komen voor de Antwerpse mobiliteit en de Antwerpse Ring moet ongeacht het tracé of het mobiliteitsconcept overkapt worden", vindt de partij.

Open Vld is tevreden over de samenwerking tussen de Vlaamse regering, het stadsbestuur en de actiegroepen die enkele maanden geleden werd opgestart. De partij vraagt dat de samenwerking, momenteel enkel voor het zuidelijke deel van de Ring, ook voor het noordelijke deel wordt doorgezet. Als er een mogelijkheid bestaat om de Ring eenvoudiger te maken, dan moet die worden aangegrepen voor de Antwerpse liberalen.

N-VA: "Oosterweel is beste oplossing"

"Het is positief dat nu opnieuw duidelijk wordt dat Oosterweel wel degelijk de beste oplossing is voor het sturen van de mobiliteit en dat het systeem van Ringland niet goed is", reageert N-VA-parlementslid Annick De Ridder.

Dit betekent echter niet dat ook de overkapping van de Ring op de schop moet. "We gaan nu naar het beste systeem om de files op te lossen, gekoppeld aan een overkapping." N-VA hoopt dat iedereen zich voortaan achter het tracé van de regering schaart. "De intendant is volop bezig iedereen rond de tafel te brengen. Laat ons nu werk maken van wat ons verbindt", besluit De Ridder.

Koen Kennis, Antwerps schepen van Mobiliteit (N-VA), benadrukt dat hij verder wil werken aan de studie van zowel de mobiliteit als de overkapping. "We moeten niet stilstaan, maar verderdoen in het kader van de oefening van de intendant om zowel het mobiliteitssysteem op de zuidelijke Ring als de overkapping van de Ring te bestuderen", stelt hij.

"Laat ons er samen aan verder werken, met zowel Ringland, andere burgerbewegingen, maar ook de overheden. We zijn goed bezig. Er worden gesprekken gevoerd. Met de informatie uit de plan-MER gaan we beter weten wat wel en wat niet werkt en hoe we tot een efficiënte, veilige, doorstroming van de Ring kunnen komen."

Ringland en intendant: "Kernprincipes blijven overeind"

De kernprincipes van het Ringlandplan blijven overeind, zo reageren actiegroep Ringland en de door Vlaanderen aangestelde intendant Alexander D'Hooghe op de nieuwe, kritische studie over het Ringland-project. "Een overkapping en scheiding van het verkeer is noodzakelijk", klinkt het in een gemeenschappelijk persbericht.

"Het mobiliteitsrapport in het lopende plan-MER proces A102/R11bis biedt heel wat stof om kritisch te reflecteren en verder samen te werken aan een verkeerssysteem dat een volledige overkapping dichterbij brengt", luidt het. "Tegelijkertijd blijven het scheiden van verkeersstromen en een overkapping - ook de principes van Ringland - intact en overeind in het mobiliteitsrapport. De intendant en Ringland hebben er dan ook vertrouwen in dat ze in hun verdere samenwerking kunnen komen tot oplossingen die een grote vooruitgang zullen betekenen voor de leefbaarheid en mobiliteit in en rond Antwerpen", zo luidt het.

Intendant Alexander D'Hooghe Beeld belga
Intendant Alexander D'HoogheBeeld belga

Ringland en D'Hooghe erkennen dat de projecten A102 en R11bis "niet de eerder verhoopte ontlasting van de Antwerpse ring bieden", maar tegelijkertijd ziet men ook "boeiende en belangrijke punten waar een gezamenlijke vooruitgang mogelijk is".

Zo bevestigt het rapport volgens de partijen de noodzaak om aansluitend op een noordelijke ontsluiting van de Antwerpse ring prioriteit te geven aan de verdere ontlasting van de zuidelijke ring, iets wat mee zou kunnen worden bewerkstelligd door "stedelijke en doorgaande verkeersstromen van elkaar te scheiden, wat prioriteit verdient boven het aanleggen van bijkomende ringstructuren".

Voorts klinkt het dat een "ambitieuze modal shift" in de Antwerpse vervoerregio nodig is om de groei van personen- en vrachtverkeer beheersbaar te houden" en tenslotte zou een systeem van gescheiden verkeersstromen "sterk bijdragen tot de technische haalbaarheid van de volledige overkapping van de ring". Ook zou de MER aangeven dat ontweving en scheiden van verkeersstromen als kansrijk moet worden gezien voor het verbeteren van de mobiliteit en veiligheid op de Antwerpse ring.

De samenwerking tussen alle partijen wordt voortgezet om tot een voorlopige conclusie te komen tegen het einde van dit jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234